Niewielu pasażerów decyduje się na dojazd koleją do goleniowskiego parku przemysłowego. Może być to związane z godzinami kursowania pociągów, które pozostają niedostosowane do pór zmian. Na razie nie należy spodziewać się w tym zakresie istotnej poprawy.
W marcu tego roku z trzymiesięcznym opóźnieniem otwarty został nowy przystanek kolejowy Goleniów Park Przemysłowy zlokalizowany na linii nr 401, która ma zostać objęta projektem budowy szczecińskiej SKM. Jak deklarowały PKP Polskie Linie Kolejowe, obiekt był gotowy na przyjęcie pasażerów już w grudniu 2023 r., ale dopiero kwartał później zatrzymały się tu pierwsze pociągi. Jak przekonywał finansujący przewozy szczeciński urząd marszałkowski, nie wiedział on o zakończeniu zasadniczych prac budowlanych i czekał na odbiory końcowe inwestycji.
Wymiana pasażerska znacznie poniżej potencjału
Nieporozumienie pomiędzy właścicielem infrastruktury a samorządem doprowadziło do zaplanowania zatrzymań nie w ramach rocznego rozkładu jazdy, a w ramach jego tzw. korekty. Wówczas możliwości organizacyjne są znacznie mniejsze, bo co do zasady gotowa jest już cała siatka połączeń, a nowe postoje mogą zostać wdrożone tylko w przypadku braku kolizji czasowej z innymi kursami. Ostateczny grafik połączeń z nowego przystanku nie jest więc optymalny i, jak zwracali uwagę nasi czytelnicy, nie został dostosowany do rytmu zmian w zakładach przemysłowych położonych w sąsiedztwie peronów.
Póki co popularność dojazdu do parku przemysłowego koleją jest więc mocno ograniczona. – W marcu tego roku na przystanku Goleniów Park Przemysłowy odnotowano 119 osób wsiadających i 365 wysiadających – informuje bowiem Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. W związku z tym, że pierwsze pociągi przystanęły tam dopiero 10 marca, wyniki przekładają się na nieco ponad 20 pasażerów dziennie, licząc osoby rozpoczynające i kończące podróż łącznie.
Na porównywalnym poziomie kształtowała się popularność przystanku w kwietniu. Wówczas przy parku przemysłowym do pociągów wsiadło łącznie 276 osób, a wysiadło z nich 423 pasażerów. Również w tym przypadku przekłada się to na ok. 20 podróżnych dziennie.
Statystyki mogą być nieco zaniżone
– Dane te obejmują pasażerów, którzy odbyli podróż na podstawie biletów, na których Goleniów Park Przemysłowy wskazany jest jako stacja początkowa lub końcowa – zastrzegają służby prasowe UMWZP. Rzeczywista liczba wsiadających i wysiadających mogła być zatem nieco wyższa, bo niektórzy pasażerowie mogą korzystać np. z biletów okresowych wydanych na relacje dłuższe bądź z sieciowych karnetów wieloprzejazdowych. Samorząd nie wskazał natomiast na żadne plany istotnych zmian w ofercie pociągów zatrzymujących się na nowym przystanku zlokalizowanym na linii łączącej Szczecin-Dąbie ze Świnoujściem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.