Ratusz ogłosił zapowiadane konsultacje społeczne w sprawie kształtu ulicy Górczewska po zakończeniu budowy II linii metra. O pomysłach na ten ciąg było głośno w zeszłym tygodniu po stanowisku Dzielnicy Wola, która opowiadała się za utrzymaniem tranzytu i przeciwko drzewom. Ostatecznie jednak burmistrz Krzysztof Strzałkowski przyznał, że opinia była błędem.
Jak pisaliśmy w zeszłym tygodniu, Dzielnica Wola wysłała stanowisko w sprawie kształtu ulicy Górczewskiej po zakończeniu budowy II linii metra. Jednostka samorządowa
opowiedziała się za tranzytem i, przyjmując dosyć kuriozalne argumenty, przeciwko drzewom – stojąc niejako w opozycji do polityki transportowej oraz działań miasta związanych z zielenią. Po burzy
burmistrz Krzysztof Strzałkowski przyznał, że opinia była błędem i zapowiedział wysłanie pracowników Wydziału Infrastruktury na szkolenie w Zieleni Miejskiej.
Tymczasem Urząd Miasta ruszył właśnie z konsultacjami społecznymi w sprawie kształtu ulicy, pod którą powstanie w sumie pięć stacji metra. Jak przekonuje samorząd, wielka arteria, która dziś często jest trudną do przekroczenia barierą, może stać się ulicą przyjazną pieszym, rowerzystom i kierowcom, z dodatkową zielenią. Ratusz będzie pytał mieszkańców o liczbę i lokalizację miejsc postojowych, rozwiązania przystanków komunikacji miejskiej i węzłów przesiadkowych, a także zagospodarowanie przestrzeni publicznej i zieleni.
W sumie proponowane są dwa warianty. Pierwszy zakłada przekrój ulicy po dwa pasy ruchu na kierunek ze zmianą klasy drogi z drogi głównej G na zbiorczą Z. Wszystkie skrzyżowania zostałyby zachowane, pojawiłyby się dodatkowe przejścia dla pieszych oraz dwukierunkowe drogi rowerowe. Wzdłuż ulicy przewidziano miejsca postojowe. Wariant zakłada też miejsca reprezentacyjne o funkcji społeczno-integrującej, wzbogacenie przestrzeni ulicy rzędami drzew i zielenią niską. Rysunek
tutaj [31 MB].
Wariant drugi zakłada przekrój ulicy po dwa pasy ruchu na kierunek z dodatkowym buspasem od Powstańców Śląskich do al. Prymasa Tysiąclecia z przystankami częściowo na jezdni oraz z jednoczesną zmianą klasy drogi z drogi głównej G na zbiorczą Z. Skrzyżowanie z ul. Syreny zostałoby rozbudowane. Również w tym wariancie założono dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy, dodatkowe przejścia dla pieszych, miejsca reprezentacyjne, więcej miejsc postojowych wzdłuż ulicy, więcej przestrzeni dla pieszych, wzbogacenie przestrzeni ulicy rzędami drzew i zielenią niską. Rysunek
tutaj [31 MB].
W ramach konsultacji przewidziano szereg spotkań z mieszkańcami, którzy mogą też swoje opinie przesyłać na adres gorczewska@arup.com. Konsultacje potrwają do 24 kwietnia.