Być może już z końcem stycznia mieszkańcy Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii będą mieli możliwość przejechania się autobusem i tramwajem bez papierowego biletu. Testy rozwiązania opartego na zbliżeniowej karcie płatniczej, podobnego do funkcjonującego we Wrocławiu – do kasownika przykłada się kartę płatniczą, a bilet zapisuje się w formie cyfrowej – zostaną przeprowadzone na tramwajowej linii nr 14 i w autobusach linii 297.
– W ramach naszego projektu realizowanego wspólnie z Mennicą Polską w 14 tramwajach i 14 autobusach zostały zainstalowane czytniki do płatności kartą zbliżeniową. Bilety zapisywane są w formie cyfrowej – tłumaczy nam Zbigniew Anioł, odpowiedzialny za promocję i komunikację społeczną w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. – Prowadzone są testy techniczne usługi, które są już na zaawansowanym etapie. W najbliższym czasie odbędą się również szkolenia dla pracowników, w tym również dla kontrolerów z jego obsługi. Jeżeli testy potwierdzą, że system działania sprawnie, to czytniki zostaną jeszcze w styczniu uruchomione w tramwaju nr 14 oraz linii autobusowej nr 297.
Jak tłumaczy przedstawiciel GZM , korzystając z tych czytników będzie można zapłacić zbliżeniową kartą Visa lub Mastercard za bilety strefowo-czasowe, jednak (przynajmniej w początkowej fazie) bez możliwości przesiadek. Jeśli rozwiązanie sprawdzi się i zostanie przyjęte przez pasażerów pozytywnie, czytniki zostaną zainstalowane na kolejnych liniach tramwajowych i autobusowych.
Rozwiązanie będzie funkcjonowało równolegle do systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. Ale niedługo sama karta ŚKUP przejdzie zmiany i zostanie rozszerzona jej funkcjonalność. Same czytniki ŚKUP zyskają możliwość płacenia za przejazd kartą płatniczą.
– Ta funkcjonalność w pierwszej kolejności pojawi się w pojazdach dawnego MZK Tychy. Do końca czerwca zainstalowane zostaną czytniki ŚKUP, które pod koniec tego roku będą posiadały funkcję płatności kartą płatniczą – tłumaczy Anioł. – Docelowo funkcjonalność płatności kartą będzie dostępna we wszystkich pojazdach ZTM – dodaje.
Możliwość zapłaty za przejazd kartą płatniczą, bez konieczności posiadania biletu papierowego lub karty miejskiej, od marca zeszłego roku funkcjonuje we Wrocławiu, kilka miesięcy temu uruchomiono je w Bydgoszczy i na liniach lotniskowych w Gdańsku, działa też w kilku mniejszych miastach. Największym miastem na świecie, które wprowadziło takie rozwiązanie, jest Londyn, a kolejne pracują nad jego wprowadzeniem.
- Cieszy fakt, że z szybkich, łatwych i bezpiecznych płatności zbliżeniowych w komunikacji miejskiej będą mogli skorzystać mieszkańcy kolejnych miast – mówi Maciej Mironiuk z Visa, odpowiedzialny za rozwój płatności w transporcie w Europie Środkowo-Wschodniej. - Korzyści płynące z tego typu rozwiązań dostrzegli już organizatorzy transportu. Teraz czas na samych pasażerów. Jestem przekonany, że w trakcie testów docenią oni wygodę i intuicyjność tego systemu.
Na Górnym Śląsku, po utworzeniu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zadania transportowe do tej pory realizowane przez KZK GOP stopniowo przejmuje nowo powstały ZTM.