Jak przekazał nam gorzowski magistrat, samorząd nie zrealizuje opcji na sześć dodatkowych tramwajów z Pesy w ramach kontraktu z 2017 roku. W zamian za to miasto będzie chciało ogłosić nowy przetarg na zakup 10 wagonów, lecz będzie to zależne przede wszystkim od pozyskania środków europejskich na to zadanie.
Gorzów Wielkopolski wyremontował w ostatnich latach znaczną część swojej sieci tramwajowej. Samorząd zakupił też w ramach tego zadania nowe tramwaje z Pesy, które znacznie odmłodziły tabor gorzowskiego MZK. Do miasta dotarło 14 wagonów z zamówienia podstawowego, lecz zamawiający zastrzegł sobie możliwość rozszerzenia go o kolejne 6 tramwajów w ramach prawa opcji.
Na początku 2022 roku wydawało się, że miasto skorzysta z tej możliwości dzięki dodatkowym środkom unijnym, lecz ostatecznie nie udało się tego dokonać w ramach eurofunduszy. Powodem była konieczność rozliczenia dotacji do końca 2023 roku, a wiadome było, że sześciu Twistów nie uda się wyprodukować w 2023 roku. Ówcześnie prezydent Gorzowa, Jacek Wójcicki, deklarował, że samorząd spróbuje przedłużyć możliwość skorzystania z prawa opcji na kolejne lata, pierwotnie bowiem wygasało ono wraz z końcem 2022 roku. Czy tak się stało?
– W związku z negatywną opinią Centrum Unijnych Projektów Transportowych w zakresie przedłużenia prawa opcji w ramach zakupu 14 tramwajów PESA Twist 2015, argumentowaną znacznymi zmianami warunków postępowania przetargowego, znaczącym upływem czasu, wpływającym również na aktualność rozwiązań technologicznych, a także rekomendacją ogłoszenia nowego przetargu - prawo opcji nie zostało przedłużone – mówi nam Wiesław Ciepiela, rzecznik gorzowskiego magistratu.
Jednocześnie jednak miasto wciąż potrzebuje i chce kupować kolejne wagony tramwajowe, chociażby po to, by zastąpić wysłużone “Helmuty” i ponownie uruchomić kursy tramwajów do dworca kolejowego. W rozmowie z nami plany te potwierdził Wiesław Ciepiela.
– Planowane jest ogłoszenie nowego przetargu na zakup 10 tramwajów, które będą potrzebne również do planowanej w przyszłości linii tramwajowej nr „4” kursującej w rejon Dworca PKP. Ogłoszenie przetargu uzależnione jest od pozyskania dofinansowania na ten cel w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) – przekazał nam rzecznik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.