Dzisiaj (22 wrzesnia) MZK Gorzów Wielkopolski zawarł umowę z Pesą na dostawę 14 Twistów z możliwością zwiększenia zamówienia o sześć kolejnych pojazdów. Pierwsze nowe tramwaje mają zjawić się w Gorzowie w październiku 2018 r.
Kontakt o wartości 93,6 mln zł netto dotyczy dostaw 14 trójczłonowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 23-26 m. W przypadku uzyskania kolejnych środków zamówienie może być zwiększone o sześć kolejnych pojazdów wraz z kompletem wózków na jeden tramwaj trójczłonowy (w przypadku wózków napędowych chodzi o wózki kompletne z silnikami trakcyjnymi i przekładniami napędowymi do zabudowania bezpośrednio w pudle wagonu).
– Inwestycja ma ogromne znaczenie dla gorzowian; fundamentalnie zmieni jakość komunikacji publicznej. – Przesiądziemy się z pojazdów muzealnych do nowych, nowoczesnych tramwajów, których producent jest znany w całej Europie – mówi Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa.
– Dziś po raz pierwszy wiążemy się umową z MZK w Gorzowie Wielkopolskim. Miasto postawiło na unowocześnianie taboru i to od razu dwukierunkowymi tramwajami spełniającymi - tak w zakresie bezpieczeństwa, designu, jak i przyjaznych dla pasażerów i obsługi systemów – najwyższe europejskie standardy. Wiem, że Gorzów Wlkp. inwestuje też w infrastrukturę, a więc to wręcz przełom w historii tutejszej komunikacji miejskiej. Dziękując za okazanie nam zaufania, cieszę się, że właśnie Pesa będzie miała swój udział w realizacji tak ważnego projektu – komentował Robert Świechowicz, prezes firmy.
Twist, który zostanie dostarczony w ramach kontraktu, został specjalnie zaprojektowany z myślą o Gorzowie. Zgodnie ze specyfikacją zamówienia, tramwaj, napędzany silnikami prądu przemiennego, musi być oparty na trzech wózkach. Całkowita pojemność wagonu tramwajowego nie może być mniejsza niż 160 osób (przy napełnieniu 5 osób/m2), przy czym liczba miejsc siedzących musi wynosić co najmniej 40 pełnowymiarowych (z wyłączeniem siedzeń składanych). Zamawiającemu zależy na oszczędnej eksploatacji. Wymagane są wózki obrotowe z możliwością zastosowania sztywnego wózka tocznego. Więcej o wymaganiach zamawiającego pisaliśmy
tutaj.
W pełni niskopodłogowy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, automat biletowy, system zliczania pasażerów, system diagnostyki on-line, wi-fi i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Jak zapowiada producent, zastosowane falowniki trakcyjne umożliwiają rekuperację energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci, w znacznym stopniu przyczyniając się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych.
Dostawa pierwszego tramwaju przewidziana jest w ciągu 14 miesięcy. Pesa zapowiada, że nastąpi to w październiku 2018 r. W kolejnych miesiącach mają być dostarczane po trzy wozy, a w 18 miesiącu przewidziano dostawę czterech wozów.
MZK Gorzów jest dwunastym krajowym przewoźnikiem, który kupił pojazdy od Pesy. Tramwaje tego producenta nie jeżdżą jedynie w Poznaniu, Grudziądzu i Olsztynie. Wczoraj natomiast wraz z rozpoczęciem realizacji kolejnego kontaktu dla Bydgoszczy Pesa
obchodziła uroczystość dostawy 500. pojazdu na rynek polski.
Gorzów Wielkopolski otrzymał blisko 160 mln zł dofinansowania na modernizację i rozbudowę zaniedbanej sieci tramwajowej. – Na jesieni wyłączymy kompletnie ruch tramwajowy. Nasze wysłużone już Helmuty odjadą na tor boczny –
mówi Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa i zapowiada, że na jesieni przyszłego roku mieszkańcy powinni móc już korzystać z nowego systemu tramwajowego w mieście.