Dzisiaj – 2 lipca – w urodziny miasta w Gorzowie wróciły tramwaje. Pasażerów wożą nowe Twisty, będące pierwszymi niskopodłogowymi tramwajami w mieście. Przewozy wznowiono na pełnej trasie linii 1. Trasa do pętli Piaski jest zamknięta z powodu rozpoczętego remontu torowiska i deptaka w ciągu Chrobrego i Mieszka I.
Dziś (2 lipca) Gorzów obchodzi 763. rocznicę lokacji miasta. Z tej okazji, z racji zakończenia części remontów w ciągu Kostrzyńskiej i Sikorskiego, wznawiana jest komunikacja tramwajowa. Ok. godz. 12:15 na przystanek pod katedrą wjechały dwa pierwsze tramwaje promocyjne, które odjechały o godz. 12:22 w kierunku Silwany.
– To historyczny moment dla miasta. Po raz pierwszy bowiem w powojennej historii Gorzowa, zarówno infrastruktura i wagony zostały wymienione w tak ogromnym zakresie. To powód do radości i dumy, bo choć towarzyszyły nam spore trudności, projekt dopuszczenia do ruchu nowych, bardzo nowoczesnych wagonów tramwajowych produkcji bydgoskiej Pesy udało się zrealizować – podkreślił, nie kryjąc zadowolenia, prezydent miasta Jacek Wójcicki. – Mamy gotowy, oddany do użytku mieszkańców deptak i zbieg tych okoliczności sprawia, że 763 urodziny z pewnością przejdą do historii – dodał prezydent.
To także premiera
gorzowskich Twistów. W sumie bydgoska Pesa dostarczyła do Gorzowa 14 takich dwukierunkowych pojazdów. Kwota kontraktu to 114 mln zł. To pierwsze niskopodłogowe tramwaje w Gorzowie i zarazem pierwsze w ogóle nowe tramwaje od kilku dekad.
Tramwaje w tej wersji zostały zaprojektowane specjalnie dla Gorzowa. Są klimatyzowane, monitorowane. Wyposażenie obejmuje nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, automat do sprzedaży biletów, system zliczania pasażerów, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. W pojazdach zapewniono też dostęp do wi-fi.
Przejazdy linią nr 1 między Wieprzycami a Silwaną odbywają się zgodnie z rozkładem jazdy. W godzinach szczytu tramwaje jeżdżą co 8 min., w międzyszczycie co 12 min., a pod wieczór i w weekendy co 15 min. Przejazdy komunikacją tramwajową są dzisiaj bezpłatne. Czas przejazdu całej trasy to 29 minut.
Ruch tramwajowy
został wstrzymany pod koniec września 2017 r. w związku z rozpoczęciem remontu w ciągu Kostrzyńskiej i Sikorskiego. Efektem prac jest
nowy układ torowy – od pl. Słonecznego do Wieprzyc linia jest teraz jednotorowa z mijanką na przystanku Tartaczna. Początkowo zakładano, że tramwaje zjadą do zajezdni na ok. dwa lata.
Trochę potrwa zanim zostanie wznowiony ruch na wszystkich trasach. W kwietniu miasto
podpisało umowę na przebudowę 1,5-kilometrowego odcinak drogi wraz z torowiskiem tramwajowym na ulicy Chrobrego i Mieszka I (na trasie do pętli Piaski). Prace potrwają 18 miesięcy. Prace już się rozpoczęły.
Niebawem też trasa linii 1 będzie musiała zostać skrócona do wysokości szpitala psychiatrycznego. Ma to związek z przebudową ul. Walczaka (wschodni wylot DK 22). Wraz z inwestycją linia tramwajowa zostanie
wydłużona o kilkaset metrów do ul. Fieldorfa Nila.
Zakup nowych tramwajów i modernizacja torowisk to jedne z głównych elementów unijnego projektu, wartego prawie 200 mln zł z dofinansowaniem UE na poziomie prawie 99 mln zł. Całkowita długość zmodernizowanych linii tramwajowych docelowo ma wynieść 6,55 km.