MZK Gorzów Wielkopolski ogłosił przetarg na zakup siedmiu nowych autobusów elektrycznych. Przewoźnik chce nabyć pojazdy wraz z ładowarkami zajezdniowymi, a cały projekt ma zostać dofinansowany ze środków z programu Zielony Transport Publiczny. Pojazdy mają mieć m.in. miejsce dla psa przewodnika.
Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim ogłosił przetarg na dostawę następnych autobusów elektrycznych. Przewoźnik chce zakupić siedem autobusów 12-metrowych wraz z dostawą i budową infrastruktury do ich ładowania na terenie zajezdni przewoźnika. Na infrastrukturę do ładowania ma składać się siedem jednostanowiskowych ładowarek stacjonarnych plug-in o mocy 150 kW każda. Ponadto dostawa ma również objąć jedną ładowarkę mobilną o mocy 60 kW.
Autobusy mają mieć długość w przedziale 11,9-12,3 metra, szerokość 2,4-2,6 metra oraz wysokość, która nie może przekroczyć 3,32 metra. Wysokość podłogi w przedziale 32-39 centymetrów, choć MZK dopuszcza jej podwyższenie do 47 centymetrów nad drugą osią pojazdu. Na całej długości autobusów podłoga nie może mieć stopni poprzecznych.
Pojazdy mają zabierać co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 24 na miejscach siedzących. Przewidziano jedno miejsce dla wózków oraz, co ciekawe, jedno miejsce dla psa przewodnika. Układ drzwi to 2-2-2. Drzwi będą otwierane do wewnątrz pojazdu.
Napęd pojazdów w formie silnika centralnego o mocy minimum 160 kW z mechanizmem rekuperacji energii. Baterie trakcyjne mają mieć pojemność co najmniej 580 kWh i mają być zdolne do ładowania zarówno poprzez złącze plug-in jak i poprzez pantograf odwrócony. Użytkowa pojemność baterii ma wynosić co najmniej 470 kWh. Rozmiar baterii ma zapewnić minimalny zasięg 300 kilometrów na trasach Gorzowa Wielkopolskiego, zarówno w zimie jak i w lecie.
Autobusy będą klimatyzowane, ogrzewane i monitorowane, a kierowcy będą mieć do dyspozycji wydzieloną kabinę. Pojawi się również system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Dofinansowanie zakupu ma pochodzić z programu Zielony Transport Publiczny, a dokładniej jego trzeciej edycji. MZK zastrzegł, że może unieważnić przetarg jeśli środki o jakie aplikuje nie zostaną mu przyznane.
Termin realizacji zamówienia to 420 dni od momentu zawarcia umowy.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonali co najmniej jedną dostawę obejmującą co najmniej 3 autobusy elektryczne miejskie niskopodłogowe, a także, w okresie pięciu ostatnich lat, wykonał co najmniej jedną budowę lub przebudowę linii kablowej niskiego napięcia oraz montaż trafostacji o mocy co najmniej 250 kVA. Trzecim wymogiem jest udowodnienie, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonawca dostarczył oraz zamontował minimum jedną stację wolnego ładowania do elektrobusów o mocy nie mniejszej niż 30 kW.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, a także rozwiązania techniczne - 10%, gwarancja całopojazdowa - 15%, zapewnienie bezpieczeństwa dostaw - 15%.
Przypomnijmy, że po Gorzowie Wielkopolskim jeździ już osiem 12-metrowych, elektrycznych Solarisów Urbino,
dostarczonych pod koniec 2022 roku.