Gorzów Wielkopolski był jedynym ośrodkiem bez inwestycji w komunikację tramwajową w ramach minionej perspektywy unijnej. Poprzedni prezydent miasta rozważał nawet likwidację części sieci, ale wobec oporu społecznego odstąpił od zamierzeń, zapowiadając nawet budowę nowych linii. Plany, które zostaną zrealizowane, będą jednak skromniejsze.
Polskie miasta chętnie korzystały z funduszy unijnych na rozwój sieci tramwajowych. Niechlubnym wyjątkiem, poza Gliwicami, które wycofały tramwaje, był Gorzów Wielkopolski. To jedna z najmniejszych sieci tramwajowych – składają się na nią trzy trasy, z nieużywaną odnogą do dworca, o długości 12 km (co przekłada się na 24 km toru pojedynczego). Od dawna nie przeprowadzono tutaj inwestycji, co widać w stanie infrastruktury i taborze. MZK Gorzów ma 35 tramwajów i jest to najstarszy tabor w kraju – średnio 38-letni. Trzon taboru stanowią pojazdy używane (6EGTW i 6ZGTW). Przed kilkoma laty miasto kupiło nawet tramwaje z… muzeum komunikacji w Amsterdamie, które są tu eksploatowane liniowo.
Tramwajowej sieci groziła częściowa bądź całościowa likwidacja – zwolennikiem tramwajów nie był Tadeusz Jędrzejczak, prezydent miasta. Forsował on pomysł kasacji najbardziej obleganej linii na os. Piaski. Ostatecznie jednak, wobec oporu społecznego, przyjęto plan maksymalny: zachowaniem wszystkich tras oraz budowę nowych linii na Górczyn: od Walczaka (trasa na Silwanę) przez Pomorską, Piłsudskiego, Górczyńską i Okulickiego do nowej pętli przy Fieldorfa-Nila, odgałęzienie od ronda Górczyńskiego przez Czartoryskiego do Szpitala oraz łącznik wzdłuż al. Odrodzenia Polski i Roosvelta do istniejącej trasy na Piaski. Szacunkowa długość toru pojedynczego do wybudowania wynosiła w planie 12,9 km.
Rozwój, ale skromniejszy
Mimo zmiany podejścia do tramwajów prezydent przegrał poprzednie wybory. Nowe władze nie rezygnują z rozwoju tramwajów. Plany jednak musiały zostać zweryfikowane w związku z mniejszą pulą środków unijnych, na jaką może liczyć Gorzów.
Szacunkowy koszt całego projektu to 260,72 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynieść miałoby 159 mln zł. – Inwestycja będzie miała charakter kompleksowy. Nastąpi integracja infrastrukturalna istniejących środków transportu oraz dostosowanie systemu transportowego do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się – informuje Ewa Sadowska-Cieślak z biura prasowego Urzędu Miasta w Gorzowie.
Przewidziano modernizację zajezdni i ok. 10 km torowiska. Wybudowane zostanie też 3,32 km toru podwójnego nowej trasy na odcinku: rondo Ofiar Katynia – al. Ruchu Młodzieży Niezależnej – Piłsudskiego – Górczyńskiej – Okulickiego do skrzyżowania z ul. Szarych Szeregów. To pierwszy etap rozbudowy, który zostanie zrealizowany do 2021 r.
Projekt obejmuje też budowę punktu przesiadkowego. – Lokalizacja dworca autobusowego i jego skomunikowanie z komunikacją miejską będzie zapewniać przesiadkę w możliwie najkrótszym czasie oraz szybkie i bezkolizyjne przemieszczanie się pasażerów do i z dworca kolejowego – wyjaśnia Sadowska-Cieślak.
Zaplanowany jest zakup 14 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych – dwu- lub trzymodułowych. Pojazdy będą dostosowane do przewozu ok. 120-150 pasażerów każdy. – Zastosowane w pojazdach rozwiązania techniczne będą sprzyjały oszczędzaniu energii i obniżeniu kosztów eksploatacji – mówi Ewa Sadowska-Cieślak.
Gorzów z dynamiczną informacją pasażerską
Kolejną planowaną inwestycją jest zakup i wdrożenie systemu informacji pasażerskiej, w tym dynamicznej informacji na przystankach i w pojazdach, w internecie i w urządzeniach mobilnych. – W ramach realizacji systemu informacji pasażerskiej dla komunikacji miejskiej miasto wprowadzi rozwiązania umożliwiające koordynację tego systemu z informacją komunikacji regionalnej oraz zamieszczanie informacji o innych środkach transportu – poza obszarem funkcjonowania komunikacji miejskiej – na przystankach tramwajowych i autobusowych – wyjaśnia Ewa Sadowska-Cieślak.
Projekt obejmuje montaż wyświetlaczy na przystankach, informujące o czasie rzeczywistym do odjazdu najbliższych pojazdów oraz lokalizację pojazdów na mapie miasta lub mapie sieci komunikacyjnej. Poza tym monitory, wraz z zapowiadaniem głosowym przystanków, miałyby pojawić w pojazdach. Ich zadaniem byłoby pokazywanie całej trasy przejazdu wraz z informacją o odstępstwach czy zmianach tras.
Więcej o planach polskich miast na nową perspektywę w zakresie tramwajów na portalu Monitor.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
