MZK Gorzów Wielkopolski przygotowuje się do zakupu 10 lub 16 nowych, dwukierunkowych tramwajów o długości od 24 do 26 metrów. Spółka ogłosi przetarg na ich zakup w ciągu kilku najbliższych tygodni. Zakup ma być dofinansowany ze środków unijnych, które mają też pozwolić na modernizację zajezdni przewoźnika. Nowe tramwaje zastąpią popularne Helmuty.
Gorzów Wielkopolski planuje zrealizować
duży projekt transportowy dzięki środkom z nowej unijnej perspektywy finansowej. Miasto ma do wydania 180 mln złotych z programu FEnIKS, które są mu przyznane w trybie pozakonkursowym, więc ich pozyskanie jest już pewne. Na kwotę 180 mln złotych składają się dwa projekty, jeden autorstwa MZK Gorzów Wielkopolski - dotyczący zakupu nowych tramwajów a także drugi, złożony przez miasto, który obejmie dofinansowanie do budowy nowej
trasy na Jancarza oraz modernizacji następnych odcinków torowisk.
10 lub 16 nowych tramwajów
Projekt MZK dotyczy w głównej mierze zakupu nowych tramwajów. O tym, jakie tramwaje chce kupić przewoźnik a także o tym, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na to zadanie rozmawiamy z wiceprezeską MZK Gorzów Wielkopolski, Iwoną Olek.
– Planujemy ogłosić przetarg w ciągu kilku najbliższych tygodni. Planujemy zakup dziesięciu tramwajów o długości od 24 do 26 metrów, podobnie jak obecne Twisty. Chcemy, żeby wozy mieściły po minimum 165 pasażerów. Będzie to kontynuacja projektu z poprzedniej perspektywy unijnej,
kiedy to kupiliśmy 14 nowych tramwajów, dwukierunkowych, w pełni niskopodłogowych. Takie są oczekiwania mieszkańców, żeby jeździć nowoczesnym taborem, w wagonach z klimatyzacją i niską podłogą, przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami. Jednak poza 14 Twistami z Pesy mamy jeszcze w użyciu kilka Helmutów, dokładnie 8 takich pojazdów i zdecydowanie przyszedł czas na to, żeby je wymienić i po prostu zastąpić nowymi wagonami. Zakładamy, że na dostawę tych tramwajów będzie potrzebne około 30 miesięcy więc spodziewamy się, że w połowie 2027 roku nowe tramwaje będą w Gorzowie – mówi Olek.
Co ważne, przewoźnik zapisze w przetargu opcję na następne tramwaje – Planujemy zawrzeć w tym przetargu także opcję na 6 kolejnych tramwajów, które będą potrzebne przy kolejnym etapie rozwoju gorzowskiej sieci tramwajowej, a jak wiadomo są takie plany.
Jeden z gorzowskich Twistów kieruje się w stronę katedry. Fot. JR
Przypomnijmy, że w ramach środków z programu FEnIKS miasto zamierza również wybudować
nowy odcinek sieci tramwajowej na ulicy Jancarza. Sprawi to, że do planowanego węzła przesiadkowego (autobusowo-kolejowego) dojadą tramwaje z każdej z trzech pętli / krańcówek, a cała sieć zyska większą elastyczność i będzie ona bardziej użyteczna - obecnie bowiem do dworcowego kikuta (
trasa ma kilkaset metrów) kursuje rzadko jeżdżąca linia nr 4.
Iwona Olek dodaje, że poza trasą na Jancarza miasto myśli o kolejnych kierunkach rozwoju sieci, co znalazło swoje odzwierciedlenie w nowej koncepcji rozbudowy układu tramwajowego, która będzie jednak musiała przejść jeszcze aktualizację.
– My już z myślą o przyszłości chcemy mieć możliwość zakupu większej liczby wozów, choć uruchomienie opcji będzie zależne od stanu finansów spółki i miasta – kończy ten wątek wiceprezeska MZK.
Nie będzie dłuższych tramwajów. Helmuty jeszcze chwilę pojeżdżą
W mieście jak na razie nie pojawią się dłuższe tramwaje, o długości 30 lub więcej metrów, gdyż zdaniem władz spółki parametry posiadanych wozów oraz tych, które mają zostać zakupione są “optymalne”. Ponadto Iwona Olek wskazuje na charakterystykę infrastruktury, zarówno przystankowej jak i tej zajezdniowej, do obsługi tramwajów, które nie są przygotowane do obsługi tramwajów około 30-metrowych.
Zakup nowych tramwajów będzie również oznaczał kres służby gorzowskich Helmutów. MZK użytkuje obecnie osiem takich wagonów – Zakładamy, że Helmuty znikną z gorzowskich torowisk w połowie 2027 roku. Te wozy są po pewnych modernizacjach i udoskonaleniach, niektóre z nich przebudowaliśmy na wozy dwukierunkowe. Myślimy również o tym, żeby na przykład jeden z nich, w najlepszym stanie, zachować do celów historycznych.
Gorzowski Helmut, sierpień 2024. Fot. JR
Tokarka podtorowa, suwnica i przebudowa układu torowego
Poza zakupem 10 lub 16 nowych tramwajów projekt złożony do FEnIKS-a zakłada także dalsze inwestycje na zajezdni tramwajowej MZK.
– Poza zakupem tramwajów zakładamy też modernizację naszego zaplecza technicznego. Planujemy zakup suwnicy o udźwigu od 6,3 do 7,5 tony, tokarki podtorowej oraz przebudowę układu torowego na placu manewrowym przy zajezdni. Ponadto zakładamy też zakup pojazdu holowniczego do obsługi tramwajów w procesie reprofilacji kół na tokarce podtorowej – wylicza Olek.
Zajezdnia tramwajowa w Gorzowie - plac postojowy. Fot. JR
Przewoźnik złożył swój wniosek w czerwcu i aktualnie podlega on ocenie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Władze MZK mają nadzieję, że umowę dotacyjną uda się podpisać do końca bieżącego roku.
Gorzów nie czeka na środki z KPO
Od kilku tygodni trwa ocena wniosków złożonych w ramach
konkursu na dofinansowanie do zakupu taboru tramwajowego. Pula naboru, w formie bezzwrotnych dotacji, to 866 mln złotych, a środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy. Na naszych łamach informowaliśmy już o tym, że swoje wnioski do konkursu złożyli
przewoźnicy z Poznania,
Olsztyna czy
Szczecina. Czy wśród składających znalazł się także Gorzów Wielkopolski?
– Śledziliśmy ten konkurs i byliśmy w stałym kontakcie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w kwestii środków z KPO, natomiast jak wiemy, zostały one uruchomione z dużym opóźnieniem. Spółka przygotowywała się, do pewnego momentu, dwutorowo, zarówno aby aplikować o środki z FEnIKS-a jak i z KPO. Gdyby środki z Krajowego Planu Odbudowy, a dokładniej konkursy w ramach tych środków zostały uruchomione szybciej, to zapewne próbowalibyśmy pozyskać środki z obu programów. Natomiast ogłoszenie konkursu na tabor z KPO nastąpiło w momencie, gdy byliśmy już bardzo zaawansowani z dokumentami aplikacyjnymi do programu FEnIKS w procedurze pozakonkursowej. Stąd decyzja o aplikowaniu z tego właśnie, gwarantowanego źródła finansowania – przekazała nam wiceprezeska MZK Gorzów Wielkopolski.