Gorzów Wielkopolski planuje budowę dwutorowej trasy tramwajowej na Jancarza oraz modernizację i przebudowę dwóch odcinków torowisk – na Sikorskiego i Pomorskiej. Miasto właśnie ogłosiło przetargi na wykonanie projektów dla tych zadań, natomiast wg. wstępnych założeń prace budowlane miałyby mieć miejsce w 2026 i 2027 roku.
Gorzów Wielkopolski w końcu ogłosił przetargi na wykonanie projektów dla kilku zadań tramwajowych w ramach nowego projektu unijnego. Postępowanie podzielono na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje wykonanie projektu modernizacji torów przy ul. Pomorskiej od Zamenhofa do Ronda Solidarności oraz przebudowy podstacji przy ul. Czereśniowej, ul. Składowej, ul. Kostrzyńskiej.
Druga część dotyczy wykonania projektu dla budowy nowej trasy tramwajowej na Jancarza oraz modernizacji i przebudowy torowiska na ulicy Sikorskiego, od Dworcowej do Jancarza. Miasto
planuje zrealizować te zadania ze środków europejskich, jakie ma do dyspozycji. Poza inwestycjami w infrastrukturę MZK Gorzów Wielkopolski chce też kupić nowe tramwaje, choć z powodu cen przewoźnik
kupi ich co najmniej 7, a nie 10, jak zakładano wcześniej.Wykonanie dokumentacji dla obu części przetargu założono przez okres 11 miesięcy. Zamawiający wstępnie planuje też, że realizacja obu zadań będzie miała miejsce od lipca 2026 do grudnia 2027 roku.
760 metrów toru do przebudowy
Modernizacja i przebudowa torowiska na Pomorskiej zakłada przebudowę torów, sieci trakcyjnej oraz przystanków tramwajowych Okólna. Po przebudowie perony mają mieć co najmniej 25 metrów długości i szerokość co najmniej 3,5 metra. Długość modernizowanego torowiska to około 760 metrów toru, ułożonego na płycie strunobetonowej. Co ciekawe, tory mają zostać pokryte rozchodnikiem.
Poza torem na Pomorskiej wykonawca będzie musiał również zaprojektować modernizację trzech podstacji trakcyjnych – Kostrzyńska, Składowa oraz Czereśniowa.
650 metrów dwutorowej linii tramwajowej
Projektant będzie także odpowiadał za stworzenie dokumentacji dla budowy nowej,
dwutorowej trasy tramwajowej w ciągu ulicy Jancarza, na odcinku od obecnego kikuta torowego przed dworcem kolejowym do skrzyżowania Jancarza z Sikorskiego oraz aleją 11 Listopada. Nowy odcinek będzie miał liczył około 650 metrów, a więc 1300 metrów toru pojedynczego.
W rejonie dworca zaplanowano stworzenie zespołu przystankowego wyposażonego w trzy perony, a więc w układ identyczny jak ten, jaki po przebudowie możemy spotkać na przystanku przy dworcu kolejowym w nieodległym Szczecinie. Ma to umożliwić kończenie i zaczynanie w tym miejscu kursów linii tramwajowych – według wstępnych
założeń miałaby być to linia nr 4.
Drugi zespół przystankowy, z wspólnymi peronami autobusowo-tramwajowymi (w kierunku Wieprzyc), ma powstać w rejonie skrzyżowania Jancarza i Sikorskiego. Przystanki tramwajowe mają mieć co najmniej 25 metrów długości. Na skrzyżowaniu Jancarza z Sikorskiego i aleją 11 Listopada powstaną rozjazdy w obu kierunkach - w kierunku centrum jak i Wieprzyc, natomiast zadanie nie obejmie budowy relacji skrętnej z Sikorskiego w Dworcową.
Budowa nowego odcinka ma sprawić, że wszystkie linie tramwajowe kursujące do i z Wieprzyc (oraz “czwórka”, która ma kończyć swój bieg pod dworcem) będą przejeżdżały przez dworzec, czyniąc go ogólnodostępnym i stałym przystankiem dla tramwajów, bez konieczności kursowania efemerycznej linii nr 4 w obecnym wydaniu.
Będzie cicho. Dwa tory na Sikorskiego
Torowisko zostanie wykonane w technologii wygłuszającej hałas i drgania, na szynach rowkowych w płycie żelbetowej. Projekt obejmie oczywiście zwrotnice, sieć trakcyjną czy budynek socjalny w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Ponadto w ramach budowy nowego odcinka gruntowną przebudowę przejdzie ulica Jancarza oraz powstanie nowy dworzec autobusowy, z 10 miejscami odjazdowymi w formie skośnej.
Odcinek na Sikorskiego
zostanie przebudowany z obecnie jednotorowego na dwutorowy.