Do wczoraj (5 grudnia) można było składać wnioski w sprawie planu transportowego i koncepcji rozwoju podsystemu tramwajowego. Najwięcej głosów dotyczyło linii tramwajowej na Piaski, która zgodnie z rekomendacjami miałaby zostać zlikwidowana.
W planie transportowym – co nie spodobało się wielu mieszkańcom – znalazła się
rekomendacja likwidacji linii na os. Piaski z powodu narzuconej przez magistrat budowy ciepłociągu. Konsultacje zakończyły się wczoraj (5 grudnia). – Wpłynęło 100 różnego rodzaju wniosków, z czego 90% to są wnioski i petycje lub indywidualne zgłoszenia poparcia dla inicjatywy utrzymania połączenia na Piaski, czyli nierealizacji tego wariantu, który był zalecany przez firmę consultingową – przyznaje Tadeusz Jędrzejczak, prezydent miasta. W poniedziałek 9 grudnia powinny wpłynąć też opinie wójtów uczestniczących w porozumieniu dot. komunikacji. Wtedy urzędnicy planują przedstawić podsumowanie wyników konsultacji.
Prezydent rozpatrzy petycjęWczoraj prezydent Tadeusz Jędrzejczak przyjął też aktywistów z forum komunikacja.org, którzy zebrali 3 tys. podpisów w obronie tramwaju na Piaski. – Chcielibyśmy prosić pana prezydenta o to, żeby jeszcze raz przemyśleć koncepcję i wybrać inny, lepszy wariant. Chcemy, żeby tramwaje na Piaski były – mówi Tadeusz Drost z ramienia organizatorów akcji. – Za inicjatywę panom bardzo dziękuję, na pewno nie pozostanie ona bez rozpatrzenia – odpowiadał Jędrzejczak.
Lokalni działacze nie poprzestają na złożeniu petycji. – Będziemy przekonywać radnych, żeby nie popierali planu transportowego w tej wersji, która jest w tej chwili przedstawiona – mówi Szymon Mikulski. Radni zajmą się planem transportowym na sesji, która odbędzie się 18 grudnia.
Zarzuty urzędników wobec tramwajuPowodów, dla których tramwaj na Piaski znajduje się „na cenzurowanym”, jest
więcej. – Zabudowa jest dopiero za pętlą tramwajową. Wyremontowanie torowiska nic nie pomoże, bo linii dalej nie da się przedłużyć – twierdzi Tadeusz Jędrzejczak, prezydent miasta. Jego zdaniem autobusy elektryczne, które miasto mogłoby zakupić w ramach realizacji projektu, mogą wjechać wewnątrz osiedla i tym samym lepiej odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców. Poza tym pozostawienie tramwaju kłóci się z wizją stworzenia deptaka w centrum miasta – przynajmniej dla magistratu.
Ponadto zdaniem włodarzy torowisko jest w złym stanie i jego remont jest nieekonomiczny. – Dziś kilometr jazdy tramwaju jest niemal trzy razy droższy od kilometra jazdy autobusu. Same autobusy są dziesięciokrotnie tańsze od tramwajów – wylicza Jędrzejczak. Poza tym, żeby zrealizować inne inwestycje, trzeba na czymś przyoszczędzić. – Rachunki wychodzą nam takie, że na pewno nie wystarczy nam tych milionów z Ministerstwa Infrastruktury. Dlatego trzeba przemyśleć, co warto rozbudować, w co inwestować, a gdzie zaoszczędzić. I wstępnie wychodzi, że warto zaoszczędzić na trasie na Piaski – zauważa prezydent miasta. Jednocześnie zaznacza, że żadna decyzja ws. przyszłości tramwaju nie zapadła.