Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gromadzki: Są centralne rejestry pacjentów czy pojazdów. Dlaczego nie autobusów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-12-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Gromadzki: Są centralne rejestry pacjentów czy pojazdów. Dlaczego nie autobusów?
fot. MJ
Nie cichną echa odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury w sprawie stworzenia centralnej bazy rozkładów jazdy autobusów. Podróżni mogliby wygodnie sprawdzać aktualne rozkłady jazdy wszystkich przewoźników w jednym miejscu. Ekspert Marcin Gromadzki podkreśla, że w innych sferach udało się takie rozwiązania wprowadzić – dlaczego nie można zatem i w komunikacji autobusowej.

Rafał Weber, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, udzielił niedawno odpowiedzi na interpelację poselską Pauliny Matysiak w sprawie idei utworzenia centralnej ewidencji rozkładów jazdy przewoźników autobusowych. Wskazał on, że takie zadanie powinno opierać się na zasadach wyłącznie komercyjnych. – Na rynku autobusowym występuje duże rozdrobnienie przewoźników, stąd też opracowanie jednego zbiorczego rozkładu jazdy dla wszystkich przewoźników autobusowych w Polsce byłoby procesem skomplikowanym i wymagało przeprowadzenia szczegółowych analiz również o charakterze biznesowym w zakresie systemowego wdrożenia takiego rozwiązania – czytamy w uzasadnieniu.

Ministerstwo podkreśla, że na rynku przedsiębiorców autobusowych dominuje własność prywatna. – Utworzenie centralnej ewidencji rozkładów jazdy w przewozach autobusowych jest przedsięwzięciem typowo komercyjnym i powinno być realizowanie przez podmioty prywatne – wyjaśnia Weber.

Udało się, gdzie indziej, to dlaczego nie w transporcie autobusowym?

Do odpowiedzi ustosunkował się Marcin Gromadzki, ekspert w dziedzinie transportu publicznego. Podkreśla on, że podobne centralne rejestry – ale w innych sferach – udało się już wdrożyć. – W interesie obywateli wprowadzono takie aplikacje jak internetowe konto pacjenta, czy też e-recepty. Przedsiębiorcy mogą sprawdzać kontrahentów na białych listach podatników VAT. W branży motoryzacyjnej mamy natomiast na przykład Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców. Żadna z tych ewidencji nie jest prywatna – zaznacza Gromadzki.

Jak zauważa ekspert, w stanowisku resortu nie kwestionuje się korzyści z tytułu dostępu do zintegrowanej informacji dla potencjalnych pasażerów. Jak mówi, są wprawdzie dostępne prywatne bazy danych, ale wprowadzane do nich informacje nie są ustandaryzowane i kompletne, przez co nie pełnią takiej roli.

– Obecnie wiele podróży, nawet lokalnych, planuje się elektronicznie, z wyprzedzeniem. Dla potencjalnych klientów publicznego transportu zbiorowego nie jest więc wystarczającym umieszczanie rozkładów jazdy na przystankach i dworcach – wymagają rzetelnej i stale aktualizowanej informacji elektronicznej. Nie wystarczy przy tym sam obraz rozkładu jazdy – aktywne powinny być poszczególne jego przekroje (rozkłady dla linii, słupka, przystanku i kursu), uzupełnione dodatkowo o planer podróży – mówi Gromadzki.

Rozkład na słupku dzisiaj to za mało

Ekspert swoją wypowiedź kończy smutną tezą, że dziś dokładnie widać spór kompetencyjny odnośnie publikacji rozkładów jazdy pomiędzy organizatorami i operatorami w przewozach innych niż komunikacja miejska. – W rezultacie, nie publikuje ich nikt. Profesjonalna, aktualizowana codziennie, centralna ewidencja mogłaby wyeliminować te niedogodności – podkreśla Gromadzki.

Podobnego zdania jest sama autorka interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury. – Jednej platformy gdzie można byłoby znaleźć rozkłady wszystkich przewoźników, którzy prowadzą przewozy na terenie kraju, nie będzie. Mam tylko jedną uwagę do pana ministra: to, że jakiś temat jest trudny, nie oznacza, że nie należy go podejmować i rozwiązywać obecnych problemów, a trzymanie kciuków za wolny rynek to zdecydowanie za mało – komentuje Paulina Matysiak.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Komunikacja

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2023

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Komunikacja

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Jakub Madrjas 15 marca 2023

Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Jakie zmiany?

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Komunikacja

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2023

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Komunikacja

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Jakub Madrjas 15 marca 2023

Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Jakie zmiany?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5