Grudziądz dopełnił formalności i wybrał najlepszą ofertę w przetargu na dostawę 3 nowych tramwajów częściowo- lub w pełni niskopodłogowych. Realizacją dostawy był zainteresowany wyłącznie Modertrans, oferujący Moderusy Beta. To właśnie te wagony mają ponownie trafić do Grudziądza.
Po tygodniach oczekiwania na rozstrzygnięcie
przetargu na nowe tramwaje Grudziądz w końcu zdecydował się na wybór najlepszej oferty we wspomnianym postępowaniu. Przypomnijmy,
że jedyną ofertę złożył poznański Modertrans, oferując wagony Moderus Beta, co przekazał nam rzecznik grudziądzkiego magistratu, Karol Piernicki. Oznacza to, że po Grudziądzu będzie kursować siedem takich tramwajów, bowiem MZK kupiło cztery pierwsze Bety kilka lat temu a od
ponad 2 lat są one użytkowane w regularnym ruchu.Oferta Modertransu idealnie zmieściła się w budżecie miasta opiewającym na niecałe 33 mln złotych brutto, dlatego rozstrzygnięcie przetargu nie dziwi. Warto przypomnieć, że to drugie podejście do zakupu tego typu tramwajów, a przy pierwszej próbie Modertrans wycenił dostawę trzech tramwajów na prawie 36 mln złotych brutto, przy identycznym budżecie samorządu, wynoszącym 32,981 mln złotych brutto.
Miasto kupuje trzy tramwaje wieloczłonowe, w pełni lub częściowo niskopodłogowe “o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości”. Tramwaje mają mieć maksymalnie 30 metrów długości (licząc ze zderzakami) i muszą być co najmniej dwuczłonowe, z co najmniej jednym członem niskopodłogowym. Szerokość pudła tramwaju ma mieścić się w przedziale 2,350-2,4 metra. Wagony mają zabierać na pokład minimum 170 pasażerów, z czego co najmniej 30 na miejscach siedzących.
Udział niskiej podłogi ma wynosić minimum 20% całkowitej powierzchni podłogi tramwaju, skonstruowany w jednym integralnym fragmencie, który dodatkowo nie może być przedzielony częścią z wysoką podłogą. MZK dopuszcza, żeby zamawiane wagony miały więcej niż jeden niskopodłogowy człon, z możliwością ich przedzielenia członem z wysoką podłogą.
Zamawiający rozumie niską podłogę jako podłogę o wysokości nie większej niż 35 cm nad główką szyny w strefie drzwi, nie większej niż 38 cm w pozostałych strefach z zastrzeżeniem, że jeśli w strefie niskopodłogowej występują wózki, to wysokość podłogi nad wózkami nie może przekroczyć 52 centymetrów. Każda ze stref niskopodłogowych ma być wyposażona w osobne drzwi. Drzwi w potencjalnej strefie z wysoką podłogą mogą znajdować się na wysokości maksymalnie 45 centymetrów.
Po wyborze oferty, który musi się jeszcze uprawomocnić, Grudziądz będzie mógł zawrzeć umowę na dostawę 3 pojazdów. Dostawa ma nastąpić do 30 października 2026 roku.