Grudziądz to najmniejsze miasto w Polsce, w którym funkcjonuje samodzielny system komunikacji tramwajowej. Za niespełna rok tramwaje pojadą tu po gruntownie zmodernizowanej sieci, która prawdopodobnie już wkrótce doczeka się także rozbudowy. Przemodelowaniu ulegnie ponadto system komunikacji zbiorowej w mieście, a pojazdy realizujące usługi transportu miejskiego otrzymają priorytet na ulicach, stanowiących główne korytarze komunikacyjne.
Miasto coraz otwarciej mówi również o planach przedłużenia jednej z linii, a co więcej myśli też o zakupie 12 sztuk wagonów tramwajowych niskopodłogowych. Sporo jednak zależy od pozyskania w najbliższym czasie źródeł finansowania tych inwestycji.
Pewne jest natomiast, iż za niespełna rok pętla w Tarpnie stanie się węzłem integrującym komunikację tramwajową i autobusową. W wielu miejscach zmodernizowana zostanie ponadto infrastruktura towarzysząca, np. przystanki i perony, wiaty, zaplecza socjalne dla motorniczych oraz układ zasilania tras tramwajowych – sieć trakcyjna i kable zasilające. Pierwsze efekty zmian odczuwają od kilku miesięcy mieszkańcy południowej części miasta, gdzie zakończono już sporą część prac remontowych.
„Zielona fala” oraz priorytet dla transportu zbiorowegoW realizowanym aktualnie na terenie Grudziądza projekcie ujęto także przebudowę i budowę infrastruktury ulicznej – jezdni, chodników i ścieżek rowerowych wraz z przebudową oświetlenia i odwodnienia. Równolegle będą realizowane inwestycje związane z ITS-em – Inteligentnymi Systemami Transportowymi. Powstanie m.in. dynamiczna informacja pasażerska oraz tzw. „zielona fala” dla tramwajów. Planowane jest wyposażenie wszystkich wagonów tramwajowych w urządzenia dynamicznej informacji pasażerskiej. W jej skład będą wchodzić: tablice informacyjne oraz komputery pokładowe, nawigacja GPS, diodowe wyświetlacze informacyjne, podsystem odpowiedzialny za generowanie informacji wyświetlanej na poszczególnych przystankowych tablicach informacyjnych.
W opisanym w Planie Transportowym dla Grudziądza wariancie rozwojowym – odnoszącym sie do publicznej komunikacji zbiorowej w mieście – przyjęto założenie zwiększenia rocznej pracy eksploatacyjnej, co ma nastąpić w efekcie zapewnienia preferencji dla transportu zbiorowego w najpopularniejszych relacjach przemieszczeń mieszkańców Grudziądza, tj. z największych dzielnic mieszkaniowych do centrum. Preferencje te skutkować będą wzrostem konkurencyjności transportu zbiorowego w stosunku do samochodu osobowego. Efekt ten może zapewnić wytyczenie tzw. korytarzy wysokiej jakości obsługi komunikacyjnej, czyli tras z uprzywilejowaniem publicznego transportu zbiorowego w ruchu drogowym. Trasy te powinny być intensywnie wykorzystywane przez komunikację miejską, tzn. należy kierować przez nie większość linii z danego kierunku dojazdowego do centrum miasta.
Komunikacja tramwajowa – osią systemu– Celem realizowanego aktualnie projektu jest podniesienie atrakcyjności i zwiększenie stopnia wykorzystania przez pasażerów tramwajów. Realizacja inwestycji przyczyni się przede wszystkim do poprawy jakości funkcjonowania komunikacji miejskiej, usprawnienia zarządzania transportem oraz uelastycznienia rozkładów jazdy – ocenia Magdalena Jaworska, rzecznik prasowy Urzędu Miasta-Gminy Grudziądz.
fot. ML– Założeniem modernizacji sieci tramwajowej jest uatrakcyjnienie komunikacji miejskiej tzn. połączenie komunikacji tramwajowej z autobusową. Będzie to możliwe gdyż na przebudowywanej pętli Tarpno (przy ul. Legionów) będzie wspólna pętla tramwajowo – autobusowa która umożliwi pasażerom kontynuowanie podróży w kierunku miasta tramwajem. Ponadto zastosowanie mat wygłuszających na starym mieście spowoduje polepszenie warunków dla mieszkających na starym mieście – dodaje Łukasz Cybulski, inspektor w Sekcji Inwestycji Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu.
W treści Planu transportowego zwrócono natomiast jeszcze uwagę na to, iż „planowane w 2014 r. zakończenie modernizacji głównej trasy tramwajowej i ewentualne skrócenie tras linii podmiejskich do pętli-węzłów przesiadkowych, sprzyjać będzie przejęciu przez te linie części przewozów szkolnych, gdyż – jako dedykowane obsłudze przede wszystkim obszarów podmiejskich – uzyskają większą swobodę planowania tras i rozkładów jazdy wyłącznie pod potrzeby gmin ościennych”.
Optymalizacja dzięki ITSCo więcej, w ramach projektu związanego z modernizacją sieci tramwajowej powstanie Centrala Nadzoru Ruchu przy ul. Dworcowej (wartość inwestycji: 1,1 mln zł). W budynku zlokalizowane będą pomieszczenia Centrali Sterowania Ruchem, Punktu Sprzedaży Biletów, Punktu Informacji Pasażerskiej, socjalne dla kierujących tramwajami i autobusami, toalety oraz serwerownia. Pracownicy Centrali prowadzić będą nadzór i kontrolę położenia pojazdów oraz regulować ruch w przypadku wystąpienia zakłóceń i generować informację dla tablic przystankowych. Inwestycja jest częścią podprojektu, dotyczącego wdrożenia systemu ITS, składającego się ze zintegrowanych w ramach Centrali Nadzoru Ruchu podsystemów:
- Informacji Pasażerskiej;
- Sterowania Sygnalizacją Świetlną;
- Zarządzania Flotą Pojazdów.
W ramach systemu możliwe będzie m.in. prezentowanie komunikatów dotyczących zakłóceń w ruchu lub innych informacji w formie tekstowej. Ponadto warto podkreślić, iż system ten dostarczy organizatorowi miejskiego transportu zbiorowego w Grudziądzu wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego, pozwalających na dalszą optymalizację oferowanych usług.
Ciąg dalszy nastąpi?Magdalena Jaworska, w imieniu Urzędu Miejskiego w Grudziądzu informuje, iż miasto planuje w najbliższych latach szereg kolejnych inwestycji związanych z komunikacją miejską, których realizacja została ujęta w Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Miasto zgłosiło m.in. następujące projekty:
- przebudowa kompleksu dworcowego w Grudziądzu w celu utworzenia węzła multimodalnego dla obsługi połączeń miasta i sąsiednich powiatów,
- przedłużenie linii tramwajowej do Regionalnego Szpitala Specjalistycznego w Grudziądzu,
- zakup 12 sztuk niskopodłogowych autobusów hybrydowych lub elektrycznych,
- zakup 12 sztuk wagonów tramwajowych niskopodłogowych.
Całościowo zatem, prowadzone aktualnie, jak również planowane w dalszej perspektywie inwestycje i usprawnienia mają pomóc osiągnąć cele, nakreślone w treści Planu transportowego. Czytamy w nim bowiem, iż "postępująca wymiana taboru, modernizacja głównej trasy tramwajowej oraz przewidywane ograniczenie dostępności centrum dla motoryzacji indywidualnej, zwiększy atrakcyjność komunikacji miejskiej, co skutkować będzie wzrostem liczby przewożonych pasażerów o 4,3% do 2020 r. i o 4,6% do 2025 r."
Podsumowując, przedsięwzięcia podejmowane przez miasto Grudziądz mają przede wszystkim na celu podniesienie atrakcyjności systemu komunikacji zbiorowej, niedopuszczanie do spadku liczby przewożonych pasażerów oraz zwiększenie liczby i udziału podróży realizowanych komunikacją zbiorową. Są więc w pełni zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju transportu. Poprzez konsekwencję w działaniu oraz starannie zaplanowane i odpowiadające bieżącym potrzebom inwestycje i usprawnienia, organizator transportu publicznego oraz władze Grudziądza, wzorem innych polskich miast, stworzą wysoce sprawną oraz efektywnie zarządzaną sieć komunikacyjną w oparciu o miejski transport szynowy.