Miasto Grudziądz rozpisało przetarg na dostawę czterech nowych, wieloczłonowych przynajmniej częściowo niskopodłogowych tramwajów. Pojazdy mają pojawić się w Grudziądzu w ciągu dwóch lat.
Grudziądz jest jednym z nielicznych miast, które w ostatnich latach nie kupowało nowych tramwajów. Zgodnie jednak z zapowiedziami miasto rozpisało właśnie przetarg na dostawy czterech tramwajów wraz z dostawą dźwigu.
Miasto wymaga pojazdów fabrycznie nowych, wieloczłonowych, jednokierunkowych, niskopodłogowych albo częściowo niskopodłogowych. Całkowita pojemność tramwaju musi wynosić co najmniej 175 osób, w tym min. 30 na miejscach siedzących. W zakresie dźwigu miasto wymaga pojazdu do wkolejania tramwajów (żurawia samochodowego dla potrzeb ratownictwa technicznego). Więcej o oczekiwaniach Grudziądza
pisaliśmy tutaj.
Długość pojazdu określono na 26-29 m (ze zderzakami), a szerokość – 2,35-2,4 m. Tramwaj musi być co najmniej dwuczłonowy, z co najmniej jednym członem niskopodłogowym z udziałem min. 20% niskiej podłogi dla pasażerów stojących. Wejście do takiej strefy musi znajdować się na wysokości nie wyższej niż 350 mm nad główką szyny, 380 mm w pozostałych strefach i 520 mm nad wózkami. W pozostałych strefach wysokość podłogi nie może przekraczać 450 mm. Nie dopuszcza się dzielenia części niskopodłogowej wysokopodłogową. Tramwaj powinien posiadać co najmniej pięć drzwi uchylno-obrotowych, odkładanych na zewnątrz. Szerokość przejścia wzdłuż wagonu nie może być mniejsza niż 650 mm z dopuszczeniem zawężenia w strefie nad wózkami do 550 mm na wysokości powyżej 100 mm od poziomu podłogi oraz do 420 mm na wysokości do 100 mm ponad poziomem podłogi.
Pudło wagonu powinno mieć konstrukcję stalową. W tramwaju powinny być zastosowane wózki skrętne o dużym kącie obrotu (więcej niż 10 stopni). Wszystkie wózki w wagonie muszą być wózkami napędowymi i muszą posiadać klasyczne osie. Przy pierwszych kołach pierwszego wózka napędowego powinien zostać zastosowany system smarowania obrzeży kół. Wymagany jest pulpit manewrowy zamontowany na stałe do jazdy tyłem z końca tramwaju.
Wewnątrz wymagane są poręcze i słupki wykonane ze stali nierdzewnej szczotkowane, wyposażone w ostrzegawcze diody LED dla osób z dysfunkcjami wzroku. Część pasażerska musi być wyposażona w układ ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Okna powinny mieć uchylną bądź przesuwną część. Wyposażenie obejmuje system informacji pasażerskiej kasowniki, system łączności, monitoring, automat biletowy oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Termin składania mija 17 grudnia. Startować mogą firmy, które wykażą, że w ciągu ostatnich trzech lat należycie zrealizowały co najmniej jedną dostawę trzech tramwajów wieloczłonowych jednokierunkowych, niskopodłogowych albo częściowo niskopodłogowych. Na realizację zamówienia przeznaczono 24 miesiące. Odbiór wstępny (techniczny) odbędzie się w zakładzie produkcyjnym lub przedstawicielstwie Wykonawcy znajdującym się na terenie Rzeczpospolitej Polski.
O wyborze decydują cena (60%), termin dostawy pierwszego tramwaju (5%), czas trwania gwarancji ogólnej (10%), parametry techniczne (25%). Punktowane będą wózki (skrętne – 8 punktów, pozostałe – 0 punktów), udział niskiej podłogi (powyżej 20% – 8 punktów, pozostałe – 0 punktów), system zabezpieczający przed przytrzaśnięciem (fotokomórka wraz z układem rewersowania – 2 punkty, pozostałe rozwiązanie – 0 punktów), osie (klasyczne we wszystkich wózkach – 3 punkty, klasyczne tylko w wózkach napędowych, wózki toczne z osiami łamanymi lub bezosiowe – 0 punktów) oraz obręcze tramwajowe (możliwość założenia obręczy poprzez podgrzewanie indukcyjne albo poprzez załączony zestaw narzędzi – 4 punkty, pozostałe rozwiązania – 0 punktów).
Przypomnijmy, że Grudziądz niedawno rozpisał przetarg na przebudowę torowisk tramwajowych w ciągu Toruńskiej, Chełmińskiej i Konstytucji 3 Maja. W sumie inwestycja obejmie ok. 7 km toru pojedynczego. Więcej
pisaliśmy o tym tutaj.