PKP SA planują zburzyć istniejący dworzec kolejowy w Grudziądzu. Jego miejsce ma zastąpić tzw. dworzec systemowy, który charakteryzuje się niewielką kubaturą. Pojawiają się obawy, czy taki obiekt będzie wystarczający dla 95-tysięcznego miasta, zwłaszcza w kontekście planowanych linii kolejowych związanych z CPK. – Powierzchnia obiektu ma być dostosowana do liczby pasażerów – zapewnia Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura prasowego PKP SA.
Obecny dworzec w Grudziądzu został oddany do użytku w połowie lat 60. XX w. Obiekt – w obecnym stanie – nie stanowi najlepszej wizytówki miasta. Obecnie dworzec obsługuje znacznie mniejsze potoki podróżnych – w związku z relatywnie niewielkim znaczeniem grudziądzkiego węzła kolejowego, którego znaczenie systematycznie maleje (od 2009 r. nie obsługuje już pociągów dalekobieżnych). Część powierzchni zajmuje Biedronka.
Niedawno przedstawiciele PKP SA, w obecności przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i wojewody, zapowiedzieli budowę w Grudziądzu tzw. innowacyjnego dworca systemowego o powtarzalnych rozwiązaniach i konstrukcji. "Innowacyjny Dworzec Systemowy to parterowy budynek, w którym są stosowane rozwiązania proekologiczne, takie jak użycie paneli fotowoltaicznych, odzyskiwanie wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła" – zachwalają PKP SA. – Nowy budynek dworca w Grudziądzu stanie w miejscu istniejącego obiektu, który ma zostać zburzony – informuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura prasowego PKP SA. Na czas prac podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego. Lokalizacja przejścia podziemnego, które obecnie łączy się z budynkiem, ma pozostać niezmieniona.
Dotychczas zrealizowane dworce systemowe charakteryzują się dosyć niewielką kubaturą. Pojawiają się obawy, czy taki obiekt będzie wystarczający dla 95-tysięcznego miasta – zwłaszcza wobec planów poprowadzenia przez Grudziądz jednej ze „szprych” CPK, czyli nowej trasy z południa do Gdańska. – W tej chwili trwają analizy dotyczące kształtu i wielkości nowego obiektu. Planujemy, aby powierzchnia poczekalni była dostosowana do liczby podróżnych na danej linii kolejowej – zapewnia Rudzińska-Rdzanek.
Po publikacji tego artykułu przedstawiciele PKP SA skontaktowali się z nami raz jeszcze. Jak zapewniają, kształt budynku nie jest przesądzony. Nie wiadomo nawet, czy wbrew pierwotnym zapowiedziom w ogóle powstanie obiekt w formie... dworca systemowego. – Powierzchnia obiektu ma być dostosowana do liczby pasażerów, więc możliwe, że dworzec nie zostanie wybudowany w formule IDS, tylko jako większy obiekt, odpowiadający potrzebom podróżnych – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.
Przedstawicielka PKP SA podkreśla, że inwestycja została dopiero włączona do programu inwestycji dworcowych, a harmonogram jest w trakcie opracowywania. – Aktualnie inwestycja jest w przygotowaniu do postępowania przetargowego. Inwestycja jest w procesie uzgodnień ze spółkami miejskimi oraz spółkami grupy PKP SA, w tym PKP PLK. Po uzyskaniu wiążących informacji, zamawiający uwzględni je w postępowaniu przetargowym. Projektant, który będzie realizował dokumentację projektową, będzie miał w zakresie zaproponowanie trzech wariantów koncepcji wizualnej budynku – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek. Aktualizacja godz. 14:30
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.