Przy okazji zapowiadanej przez kolejarzy przebudowy budynku dworca, Grudziądz chciałby stworzyć węzeł przesiadkowy integrujący kolej, tramwaje i autobusy. Miasto ma w planach także rozwój sieci tramwajowej o nowe trasy.
Kolejarze
wystartowali z przetargiem na wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego dla przebudowy modernistycznego dworca w Grudziądzu. Dokument ten stanie się podstawą dla wyboru wykonawcy prac projektowych i budowlanych. Tymczasem Grudziądz planuje wykorzystać fakt modernizacji w przyszłości budynku dworca i stworzyć multimodalny węzeł przesiadkowy.
– Opracowano zaktualizowaną koncepcję budowy węzła przesiadkowego dla pasażerów transportu kolejowego, autobusowego i tramwajowego – wyjaśnia obecny status projektu Paweł Maniszewski, prezesa Miejskiego Zakładu Komunikacji w Grudziądzu. Założenia dla transportu autobusowego obejmują swoim zakresem obsługę ruchu miejskiego, podmiejskiego oraz linii międzyregionalnych i międzynarodowych.
Znajdą się miejsca postojowe dla autobusów i tramwajów, a także dla taksówek. Przygotowana miałaby zostać rezerwa pod budowę w przyszłości ładowarki elektrycznej dla elektrobusów. Jak wyjaśnia rozmówca, stanowiska przesiadkowe zostaną zabudowane wiatą, oświetlone energooszczędnym oświetleniem, zabezpieczone monitoringiem i wyposażone w udogodnienia dla osób o ograniczonej sprawności. Na terenie węzła przesiadkowego zostanie zamontowana dynamiczna informacja pasażerska.
Plany te miasto uzależnia jednak od działań kolejarzy. – Horyzont czasowy inwestycji będzie możliwy do określenia po wyborze przez PKP projektanta i wykonawcy prac modernizacyjnych dworca kolejowego, bowiem obie inwestycje muszą być skorelowane w czasie, by nie ograniczać przepustowości ulicy Dworcowej w różnych terminach – mówi Maniszewski.
Wgląda na to, że Grudziądz zaczął dostrzegać potencjał w rozwoju sieci tramwajowej. – Planuje się przedłużenie linii tramwajowej od dworca kolejowego do budowanego właśnie ronda na przedłużeniu Dworcowej na skrzyżowaniu z Waryńskiego – wyjaśnia Maniszewski z MZK w Grudziądzu. Powstałoby więc ok. 800 m nowego torowiska. Jak podkreśla prezes MZK, wpływ na decyzje ma dynamiczny rozwój zurbanizowanej części mieszkaniowej powstających osiedli przy ul. Rapackiego oraz rozwojem Grudziądzkiego Parku Przemysłowego.
W okolicach dworca miasto ma także plan budowy linii tramwajowej po ul. Rapackiego i stworzenia nowej linii tramwajowej w ciągu ulic Waryńskiego – Dworcowej – Rapackiego – Plac 23 Stycznia. – Trwają prace nad uzgodnieniem przebiegu nowej linii tramwajowej, której celem byłaby w przyszłości obsługa osiedla Staromiejskiego – mówi Maniszewski.
Warto podkreślić, że Grudziądz jest najmniejszym polskim miastem eksploatującym odrębną sieć tramwajową. Długość wszystkich odcinków to ok. 9 km. W stałym układzie połączeń funkcjonuje obecnie tylko jedna linia tramwajowa. Miasto czeka na dostawę czterech nowych częściowo niskopodłogowych tramwajów Moderus Beta z Modertransu. O szczegółach tego zamówienia pisaliśmy
w tym artykule.