W ramach nowej unijnej puli regionalnej Grudziądz będzie chciał zakupić trzy nowe tramwaje, częściowo- lub też w pełni niskopodłogowe. Poza zakupem nowych wagonów modernizację ma przejść także układ torowy zajezdni przy dworcu.
Powoli startuje nowa unijna perspektywa finansowa, w tym również środki regionalne, rozdzielane przez poszczególnych marszałków województw. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 przewidziano uruchomienie pięciu instrumentów Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a więc specjalnej puli środków przewidzianych dla aglomeracji Torunia, Bydgoszczy, Inowrocławia, Grudziądza oraz Włocławka.
Zarówno
Bydgoszcz jak i
Toruń planują wykorzystanie funduszy z tej puli na remonty torowisk tramwajowych na poszczególnych odcinkach swoich sieci. Okazuje się, że tramwajowe plany w tym zakresie ma również Grudziądz, który w załączniku do strategii ZIT w ramach projektów strategicznych wpisał zadanie dotyczące zakupu 3 nowych tramwajów wraz z modernizacją sieci tramwajowej na terenie zajezdni MZK.
Więcej o tych planach mówi nam rzecznik grudziądzkiego magistratu, Karol Piernicki.
– Obecnie Spółka (MZK Grudziądz - przyp. red.) opracowuje zapisy SWZ ze szczegółowym opisem przedmiotu zamówienia. Chcemy stworzyć warunki udziału i parametry, które pozwolą z jednej strony na zachowanie zasady konkurencyjności i z drugiej strony będą umożliwiały eksploatację wagonów w naszym mieście. Dopuszczać będziemy tak częściowo niską podłogę (czyli rozwiązanie zastosowane w tramwajach zamówionych przez gminę-miasto Grudziądz), jak i wagony niskopodłogowe. Będzie to niewątpliwie ważny parametr, który będzie brany pod uwagę. Będą to musiały być tramwaje o długości zbliżonej do obecnie eksploatowanych składów jednoprzestrzennych – tłumaczy przedstawiciel samorządu.
Do tej Grudziądz kupował nowe tramwaje wyłącznie z częścią niskiej podłogi. Były to Moderusy Beta, które
wyjechały na grudziądzkie torowiska w ubiegłym roku. W mieście nie ma natomiast żadnych wagonów w pełni niskopodłogowych, tak więc ich ewentualny zakup byłby zupełną nowością.
Karol Piernicki przyznał też, że nie podjęto jeszcze decyzji o tym, które składy tramwajowe zostaną wycofane na skutek zakupu nowych wozów – Decyzja, które składy zostaną wycofane zapadnie bezpośrednio przed wprowadzeniem do ruchu nowych wagonów – tłumaczy przedstawiciel Grudziądza.
Zgodnie z informacjami podanymi w ramach projektów strategicznych, grudziądzki projekt ma być realizowany pomiędzy 1 kwartałem 2024 a 4 kwartałem 2026 roku. Jego szacunkowa wartość to niecałe 9,123 mln euro, z czego około 6,3 mln euro zostanie zagwarantowane ze środków europejskich. Pozostała część będzie musiała pochodzić ze środków własnych miasta bądź innego źródła finansowania.
Poza zakupem trzech nowych tramwajów, MZK Grudziądz chce w ramach tego zadania dokonać też modernizacji układu torowego zajezdni – Na terenie zajezdni tramwajowej planowany jest remont torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, odwodnienia torowiska, rozjazdów wraz z ogrzewaniem oraz elementów zagospodarowania placu – mówi rzecznik grudziądzkiego magistratu.
Jednocześnie nie są planowane prace w samej hali zajezdni.
Więcej o tramwajowych planach na najbliższe lata można
przeczytać tutaj.