Grudziądz, dzięki dofinansownaiu unijnemu, przygotował trzy projekty remontu torowiska tramwajowego, obejmujące ok. 7 km toru pojedynczego. Miasto ogłosiło własnie przetarg na przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu Toruńskiej, Chełmińskiej i Konstytucji 3 Maja. Prace zakończą się w 2023 r.
Grudziądz kontynuuje modernizację infrastruktury tramwajowej. To najmniejsze miasto w Polsce z komunikacją szynową. Już w poprzedniej perspektywie finansowej
przebudowano odcinki sieci, teraz miasto przygotowuje się do remontu kolejnych tras. Łącznie do przebudowy pójdzie 7 km pojedynczego toru.
Przedmiotem przetargu, ogłoszonego przez Zarząd Dróg Miejskich w Grudziądzu, jest przebudowa torowiska tramwajowego na odcinku od ul. Toruńskiej do pętli tramwajowej na OM Rządz. Zamówienie jest podzielone na trzy części.
Pierwsze zadanie dotyczy przebudowy ul. Toruńskiej między Marcinkowskiego a al. 23 Stycznia. Prace obejmą cały pas jezdni i 311,70 m toru pojedynczego. Roboty polegać będą na całkowitej rozbiórce istniejącej konstrukcji jezdni wraz z torowiskiem. Wykonana zostanie nowa konstrukcja jezdni oraz torowiska. Prace obejmą przebudowę sieci trakcyjnej i oświetlenia drogowego. Prace miałyby zostać wykonane do końca lipca 2021 r.
Drugie zadanie obejmuje przebudowę torowiska od ul. Wiejskiej do pętli tramwajowej na OM Rządz (z wyłączeniem odcinka Kraszewskiego – pętla Południowa, który został już wyremontowany). Torowisko wykonane będzie w technologii podsypkowej. Ponadto wymienione zostaną wszystkie słupy trakcyjne wraz z osprzętem. Słupy trakcyjne w miarę możliwości ustawione będą w międzytorzu. Przewidziano przbudowę istniejącej pętli tramwajowej na OM Rządz i budowę dodatkowego toru odstawczego. Pętlę zaprojektowano w sposób umożliwiający późniejszą rozbudowę torowiska w kierunku południowym – do przyszłego osiedla mieszkaniowego. W rejonie pętli zaprojektowano nowe przystanki autobusowe zapewniające możliwość obsługi pasażerskiej przez autobusy tworzące wraz z pętlą i powiązanymi z nią przystankami węzeł przesiadkowy. Na całym przebudowanym odcinku znajdzie się 6 peronów tramwajowych (w tym dwa wspólne tramwajowo-autobusowe). W ramach tego zadania przebudowanych będzie łącznie 5636,243 m toru pojedynczego. Tor odstawczy to 89,092 m. Prace miałyby zakończyć się w czerwcu 2022 r.
Ostatnie zadanie dotyczy przebudowy całej infrastruktury tramwajowej w ul. Chełmińskiej na odcinku od ul. Laskowickiej do ul. Wiejskiej. Torowisko poza jezdnią zostanie wykonane w technologii podsypkowej. W rejonie przystanków zostanie zbliżone do peronów. Przewidziano przebudowę sieci trakcyjnej i przystanków. Łącznie prace obejmą 1161,40 m toru pojedynczego. Prace miałyby potrwać do końca maja 2023 r.
Termin składania ofert mija 4 grudnia. W każdej części o wyborze zadecydują cena (60%) i gwarancja (40%).
Przypomnijmy: miasto planuje niebawem też
ogłosić przetarg na cztery częściowo niskopodłogowe tramwaje.