fot. Jakub RöslerTorowisko tramwajowe przy grudziądzkim dworcu kolejowym
W drugiej części wywiadu z prezydentem Grudziądza, Maciejem Glamowskim, rozmawiamy o planach rozwoju sieci tramwajowej w tym mieście, a także remoncie trasy tramwajowej do dworca kolejowego.
Przy okazji premiery najnowszego tramwaju dla Grudziądza, mieliśmy okazję dłużej porozmawiać z włodarzem tego miasta, Maciejem Glamowskim. Pierwszą część wywiadu opublikowaliśmy kilka dni temu, a można ją przeczytać w tym miejscu. Trzecia i ostatnia część wywiadu ukaże się niebawem.
JR: Czy w kolejnych planach miasta jest modernizacja pozostałego, niezmodernizowanego odcinka torowiska, a więc trasy na ulicy Dworcowej?
MG: Oczywiście będziemy zabiegali o środki unijne w ramach właśnie zaczynającej się perspektywy finansowej i mamy tutaj plany na rozwój naszej sieci tramwajowej. W pierwszej kolejności muszę wymienić właśnie modernizację i rozbudowę tego, czego jeszcze do tej pory nie zmodernizowaliśmy, a więc trasę do dworca kolejowego i zajezdni tramwajowej, ale chcielibyśmy także wybudować pętle w kierunku ulicy Rapackiego, a także w kierunku strefy przemysłowej. To jest jeden kierunek rozwoju naszej sieci tramwajowej, a kolejny kierunek to rozwój sieci w kierunku osiedla Mniszek, to jest niejako naturalna kolej rzeczy, wynikająca chociażby z materiałów planistycznych. To te dwa kierunki są w tym momencie dla nas najbardziej pożądane.
JR: Rozumiem, iż jeśli będziecie chcieli Państwo zmodernizować linię tramwajową na ulicy Dworcowej, to czy docelowo tramwaje mają kursować do dworca w codziennym oraz regularnym ruchu, a nie tylko w momentach remontów sieci, tak jak ma to miejsce obecnie?
MG: Tak, chcielibyśmy reaktywować linię numer jeden. Ta linia miałaby robić takie koło po naszym mieście. To będzie miało sens tylko wtedy, gdy tramwaj będzie zahaczał o strefę przemysłową, ale także o nowo budujące się osiedla wzdłuż ulicy Rapackiego. Tym bardziej, że aktualnie trwają prace nad zmianami planistycznymi, które pozwolą w przyszłości wybudować w tym miejscu nowe osiedla, co niewątpliwie przełoży się na znaczne potoki pasażerskie.
JR: O jakiej perspektywie czasowej mówimy w przypadku trasy do dworca kolejowego?
MG: Zdecydowanie o tej perspektywie unijnej, dlatego, że liczymy na to, iż uda się nam pozyskać podobne kwotowo środki do tych, jakie otrzymaliśmy w tej perspektywie czyli też ponad 100 milionów złotych, co pozwoli nam na realizację tego ambitnego projektu o którym wspomniałem wcześniej.
JR: Jakie są szczegóły modernizacji trasy tramwajowej do dworca kolejowego?
MG: Zakładamy, iż miałby tam powstać swego rodzaju węzeł przesiadkowy, integrujący zarówno komunikację tramwajową i autobusową miejską, ale również komunikację powiatową czy międzynarodową. Nasz dworzec ma przejść rewitalizację. Aktualnie grupa PKP SA prowadzi przetarg na Program Funkcjonalno-Użytkowy. Rozpoczęcie prac budowlanych przy tej inwestycji jest planowane na przyszły rok, a my planujemy nieopodal właśnie budowę węzła przesiadkowego, który będzie zintegrowany z komunikacją tramwajową. Po rozbudowie linii w kierunku strefy przemysłowej i realizacji inwestycji mieszkaniowych, powinno to sprawić, iż “jedynka” będzie znacznie atrakcyjniejsza dla pasażerów niż miało to miejsce przed zawieszeniem jej kursowania.
JR: Docelowo ile linii tramwajowych miałoby funkcjonować w Grudziądzu?
MG: Chcemy przywrócić “jedynkę”, ale nasz układ torowy sprawia, że możemy też uruchomić trzecią linię, a więc połączenia Rządza z dworcem kolejowym oraz dalej, strefą przemysłową, więc konfiguracji tutaj może być kilka, ale chcielibyśmy powrócić do co najmniej dwóch linii, ale to także wymaga od nas jeszcze dokładniejszych analiz w sprawie tego, jak dokładnie miałyby być ułożone te linie tramwajowe.
JR: Jak ma wyglądać schemat transportu publicznego w Grudziądzu? Jaką rolę ma w tym odgrywać tramwaj, a jaką połączenia autobusowe?
MG: Na pewno system komunikacji w Grudziądzu musi być syntezą sieci tramwajowej oraz autobusowej. Sieć tramwajowa zawsze była szkieletem transportowym Grudziądza i tak też pozostanie. Stąd też omawiana już przeze mnie na samym początku naszej rozmowy, zakrojona na szeroką skalę modernizacja infrastruktury tramwajowej. Grudziądz ma też dość ciekawe ukształtowanie miasta, ciągnące się wzdłuż Wisły, dlatego to też wymusza pewien układ komunikacyjny. Niewątpliwie w kolejnych latach będziemy też inwestowali w węzły przesiadkowe. Taki węzeł powstanie na osiedlu Rządz, który będzie integrował autobusy oraz tramwaje, podobny węzeł mamy już w Tarpnie, a kolejny chcielibyśmy stworzyć także przy dworcu. Chodzi o to, aby komunikacja powiatowa, czy autobusy z podgrudziądzkich gmin docierały do węzłów integracyjnych, gdzie pasażerowie będą się mogli przesiadać na nasz tramwaj bądź też miejski autobus.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.