MZK Grudziądz rozpisał przetarg na dostawy trzech nowych tramwajów o długości do 30 m. Wymagany udział niskiej podłogi wynosi min. 20%. Zakończenie dostaw przewidziano jesienią 2026 r.
MZK oczekuje tramwajów o długości do 30,0 m (ze zderzakami) i szerokości 2,35-2,4 m – o „spójnej i nowoczesnej sylwetce, z zastosowaniem modułów kompozytowych”. Pudło wagonu powinno być wykonane w formie konstrukcji stalowej. Pojazd musi być co najmniej dwuczłonowy. Wagon powinien posiadać co najmniej pięć par drzwi uchylno-obrotowych lub odskokowo-uchylnych, odkładanych na zewnątrz. Tramwaj musi mieć założoną blokadę prędkości wynoszącą 55 km/h
Wymagane są silniki samoprzewietrzalne prądu zmiennego. Preferowane są wózki skrętne o dużym kącie obrotu. Wymagane są klasyczne osie. Udział niskiej podłogi to minimum 20% całkowitej powierzchni dla pasażerów stojących – znajdującej się w jednym fragmencie pojazdu, bez przedzielenia częścią z wysoką podłogą. W tej części wymagana jest wydzielona strefa na wózek dla osób z niepełnosprawnością i dziecięcy oraz ręcznie rozkładana platforma. W pojeździe może być jednak więcej niż jedna strefa niskopodłogowa, pod warunkiem, że przynajmniej jedna z nich w całości będzie spełniać wspominany warunek minimum 20% ogólniej powierzchni tramwaju. Wysokość niskiej podłogi określono na maks. 350 mm w strefie drzwi, 520 mm nad wózkami i 380 mm w pozostałych strefach. Wysokość wejścia do pojazdu poza strefą niskiej podłogi nie może być większa niż 450 mm. Szerokość przejścia wzdłuż wagonu nie może być mniejsza niż 650 mm z dopuszczeniem zawężenia w strefie nad wózkami do 550 mm na wysokości powyżej 100 mm oraz do 420 mm na wysokości do 100 mm nad podłogą.
Pojemność tramwaju określono na min. 170 osób, z czego co najmniej 30 na miejscach siedzących. Kabina motorniczego ma być w pełni wydzielona. Przewidziano wykonanie ścian i sufitów z elementów kompozytowych, stali nierdzewnych lub aluminium. Poręcze i słupki w przedziale pasażerskim powinny być wykonane ze stali nierdzewnej szczotkowane z diodami LED-owymi. Wymagane są system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej z LED-owymi wyświetlaczami, monitoring z kamerami zewnętrznymi, system zliczania pasażerów, ładowarki USB, klimatyzacja.
Wymagany jest odstęp co najmniej 900 tys. między naprawami głównymi oraz nie krócej niż 10 tys. km między przeglądami kontrolnymi (z tolerancją +/- 2000 km). Gotowość techniczna nie może być mniejsza niż 90% mierzona w okresie miesiąca kalendarzowego. Zamawiający wymaga, aby udział produktów z rynku unijnego albo z krajów, z którymi UE ma podpisane umowy o równym traktowaniu, przekraczał 50%. Odbiór wstępny (techniczny) odbędzie się w zakładzie produkcyjnym lub przedstawicielstwie wykonawcy ma terenie Polski. Wymagane są min. 36-miesięćzna gwarancja ogólna, 120 miesięcy gwarancji na wady konstrukcji mechanicznej pudeł i wózków oraz 60 miesięcy gwarancji na wady lakiernicze nadwozia i zabezpieczenia antykorozyjne podwozia.
Termin składania ofert mija 17 kwietnia. W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali co najmniej jedno zamówienie na dostawę minimum dwóch fabrycznie nowych tramwajów częściowo lub w pełni niskopodłogowych o metrowym rozstawie osi. Ponadto dostarczone wozy muszą być eksploatowane w regularnym ruchu pasażerskim przez co najmniej rok. O wyborze decydują cena (60%), rozwiązania techniczne – wózki skrętne o kącie obrotu powyżej 10 stopni (35%) i gwarancja (5%). Zamówienie ma zostać wykonane do końca października 2026 r.
Ogłoszony właśnie przetarg jest realizacją zapowiedzi miasta o których
pisaliśmy tutaj.