NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, "oczyszcza" powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus – polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.
Grupa Polsat stworzyła autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo "oczyszcza" powietrze. Jak zapewnia Polsat, NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO
2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.
NesoBus jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Pojazd wytwarza na bieżąco energię elektryczną, pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny.
Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km. Polsat zapewnia, że pojazd ma również świetne parametry fizyczne – ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej – dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg. Autobus jest zbudowany modułowo. Grupa zatrudnia 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.
Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu. Polsat planuje rozpocząć jego produkcję seryjną w powstającej fabryce w Świdniku. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku, a jej zdolność produkcyjna wyniesie ponad 100 pojazdów rocznie.
Specyfikacja techniczna – charakterystyka: - Wymiary: 12 metrów długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości – typowe wymiary autobusu dla miast.
- ogniwa paliwowe zamontowane na dachu
- silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta – w piastach osi tylnej
- zbiorniki z wodorem zapewniające zasięg do 450 km –dzięki zastosowaniu rozwiązań umożliwiających modułową zabudowę zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar.
- szybkie i krótkie tankowanie – do 15 minut, dzięki czemu autobus nie traci czasu na długie ładowanie i przestoje w pracy
- do 93 miejsc, w tym do 37 siedzących
- trzy pary szerokich drzwi
- instalacja Wi-Fi i dostęp do 5G
- 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
- 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów
- 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
- system nagłaśniający
- monitoring
- zwiększenie pola widzenia kierowcy począwszy od zastosowania modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów czy czujników zmierzchu i padającego deszczu po monitoring 360 °
- zastosowanie systemów bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3-ciej generacji, ABS, ASR, ESC, czujników ciśnienia w kołach
- połączenie czujników zderzeniowych oraz czujników szczelności butli wodoru.