Stolica Gruzji odbudowuje kolej linową prowadzącą do parku Mtatsminda na wzgórzu otaczającym miasto. Obiekt jest nieczynny od 1990 roku, kiedy to doszło do tragicznego wypadku, w którym zginęło kilkanaście osób – głównie dzieci. Nowa kolejka ma zacząć działać jeszcze tego lata.
W Tbilisi trwają prace związane z budową zupełnie nowej kolejki linowej na wzgórze wznoszące się nad miastem. Na górnych tarasach znajduje się park z licznymi atrakcjami dla dzieci oraz charakterystyczna dla miasta wieża telewizyjna. Rozciąga się stamtąd piękny widok na stolicę Gruzji. Niedawno plac budowy wizytowali włodarze miasta – Kacha Kaładze, burmistrz Tbilisi oraz Irakli Bendelianim, zastępca burmistrza.
Prace rozpoczęły się we wrześniu 2022 roku, a zakończenie projektu planowane jest latem tego roku. Z przekazanych przez miasto informacji wynika, że zamontowano już podpory pośrednie kolejki oraz stawianie konstrukcji górnej stacji. Obecnie trwa budowa peronu wraz z zadaszeniem dolnej stacji. Wkrótce rozpocząć się mają prace związane z podłączeniem instalacji elektrycznej i kładzenia lin nośnych.
– Ten świetny projekt jest w trakcie realizacji. Powstanie zupełnie nowa kolejka linowa, która połączy teren wokół stacji metra Rustaveli z parkiem Mtatsminda na wzgórzu. Prace powinny zakończyć się do końca wakacji. Wszystkie pięć podpór na trasie jest już ustawionych. W ciągu najbliższych dni liny do transportu wagoników zostaną rozwieszone. Ponadto w tym samym czasie trwa remont stanowisk kasowych. Inwestycja jest ważna nie tylko z punktu widzenia ruchu turystycznego, ale także dla codziennej komunikacji mieszkańców, ponieważ wjazd na górę gondolką z Rustaveli zajmie 4 minuty. Kolejka w ciągu godziny będzie mogła obsłużyć ok. 1 200 pasażerów. Bardzo się cieszę, że realizujemy w naszym mieście odbudowę tego historycznego obiektu – mówił podczas zwiedzania budowy Kacha Kaładze, burmistrz Tbilisi.
Nowa kolejka zmieni charakter w przeciwieństwie do poprzedniego funkcjonującego tu rozwiązania. Wcześniej w tym miejscu działała kolej linowa z dwoma wagonikami poruszającymi się wahadłowo do góry i na dół. Teraz powstaje kolej z gondolami, która połączy Aleję Rustaveli z parkiem Mtatsminda. Na linie nieustannie będzie kursować 21 kabin – gondolek. Długość trasy wyniesie 845,55 metra, a czas potrzebny na wjazd wyniesie dokładanie 4,07 minuty. Całkowity koszt odbudowy kolejki to 50 milionów gruzińskich lari, co w przeliczeniu daje ok 75 mln zł. Po zakończeniu inwestycji, obsługa i zarządzanie kolejką trafi w ręce Parku Mtatsminda. Roboty budowlane wykonuje firma Dagi, zaś prace inżynieryjno-technologiczne wykonuje firma Doppelmayer.
Tragiczny wypadek
Z kolejką linową Mtatsminda wiąże się smutna historia, gdy 1 czerwca 1990 roku doszło do tragicznego w skutkach wypadku. W związku z zerwaniem się liny ciągnącej oba wagoniki zaczęły toczyć się z dużą prędkością w kierunku dolnej stacji. Wagon na dole uderzył w ścianę budynku, zaś górna kabina przy jednej z podpór została rozpołowiona. Część przytwierdzona do liny toczyła się dalej, a druga połowa spadła z pasażerami na dach 6-piętrowego budynku. Śmierć w tym zdarzeniu poniosło 19 osób, zaś 42 zostały ciężko ranne. Sporą część ofiar stanowili kilku lub kilkunastoletni uczniowie szkoły z miasta Achalciche, którzy przyjechali do Tbilisi na wycieczkę z okazji dnia dziecka.
Dopiero trzy lata po tej tragedii zdemontowano zdeformowane resztki kabin oraz linę ciągnącą. Resztki liny nośnej demontowano natomiast etapami w latach 2005-10. Pozostawiono natomiast napęd oraz obie stacje.
Pierwsza kolejka linowa powstała w 1958 roku. Na trasie stały trzy podpory pośrednie. Po prawie 30 latach obiekt przeszedł remont, który zredukował liczbę podpór do dwóch – dwukrotnie wyższych. Na linie poruszały się dwie prostokątne kabiny włoskiej produkcji Cheretti & Tanfani, które zabierały po 40 pasażerów. Podczas prac nie wymieniono lin nośnych, a gruzińskim specjalistom nie udało się ponadto zamontować systemu hamowania awaryjnego dla nowych kabin na wypadek usterek lub niebezpiecznych zdarzeń. Mimo tych poważnych zaniechań kolejkę ostatecznie udostępniono po przebudowie.