Partner serwisu
Komunikacja

Gruzja. Tbilisi odbudowuje kolej linową do parku Mtatsminda

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
09-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Stolica Gruzji odbudowuje kolej linową prowadzącą do parku Mtatsminda na wzgórzu otaczającym miasto. Obiekt jest nieczynny od 1990 roku, kiedy to doszło do tragicznego wypadku, w którym zginęło kilkanaście osób – głównie dzieci. Nowa kolejka ma zacząć działać jeszcze tego lata.

W Tbilisi trwają prace związane z budową zupełnie nowej kolejki linowej na wzgórze wznoszące się nad miastem. Na górnych tarasach znajduje się park z licznymi atrakcjami dla dzieci oraz charakterystyczna dla miasta wieża telewizyjna. Rozciąga się stamtąd piękny widok na stolicę Gruzji. Niedawno plac budowy wizytowali włodarze miasta – Kacha Kaładze, burmistrz Tbilisi oraz Irakli Bendelianim, zastępca burmistrza.

Prace rozpoczęły się we wrześniu 2022 roku, a zakończenie projektu planowane jest latem tego roku. Z przekazanych przez miasto informacji wynika, że zamontowano już podpory pośrednie kolejki oraz stawianie konstrukcji górnej stacji. Obecnie trwa budowa peronu wraz z zadaszeniem dolnej stacji. Wkrótce rozpocząć się mają prace związane z podłączeniem instalacji elektrycznej i kładzenia lin nośnych.

– Ten świetny projekt jest w trakcie realizacji. Powstanie zupełnie nowa kolejka linowa, która połączy teren wokół stacji metra Rustaveli z parkiem Mtatsminda na wzgórzu. Prace powinny zakończyć się do końca wakacji. Wszystkie pięć podpór na trasie jest już ustawionych. W ciągu najbliższych dni liny do transportu wagoników zostaną rozwieszone. Ponadto w tym samym czasie trwa remont stanowisk kasowych. Inwestycja jest ważna nie tylko z punktu widzenia ruchu turystycznego, ale także dla codziennej komunikacji mieszkańców, ponieważ wjazd na górę gondolką z Rustaveli zajmie 4 minuty. Kolejka w ciągu godziny będzie mogła obsłużyć ok. 1 200 pasażerów. Bardzo się cieszę, że realizujemy w naszym mieście odbudowę tego historycznego obiektu – mówił podczas zwiedzania budowy Kacha Kaładze, burmistrz Tbilisi.

Nowa kolejka zmieni charakter w przeciwieństwie do poprzedniego funkcjonującego tu rozwiązania. Wcześniej w tym miejscu działała kolej linowa z dwoma wagonikami poruszającymi się wahadłowo do góry i na dół. Teraz powstaje kolej z gondolami, która połączy Aleję Rustaveli z parkiem Mtatsminda. Na linie nieustannie będzie kursować 21 kabin – gondolek. Długość trasy wyniesie 845,55 metra, a czas potrzebny na wjazd wyniesie dokładanie 4,07 minuty. Całkowity koszt odbudowy kolejki to 50 milionów gruzińskich lari, co w przeliczeniu daje ok 75 mln zł. Po zakończeniu inwestycji, obsługa i zarządzanie kolejką trafi w ręce Parku Mtatsminda. Roboty budowlane wykonuje firma Dagi, zaś prace inżynieryjno-technologiczne wykonuje firma Doppelmayer.

Tragiczny wypadek

Z kolejką linową Mtatsminda wiąże się smutna historia, gdy 1 czerwca 1990 roku doszło do tragicznego w skutkach wypadku. W związku z zerwaniem się liny ciągnącej oba wagoniki zaczęły toczyć się z dużą prędkością w kierunku dolnej stacji. Wagon na dole uderzył w ścianę budynku, zaś górna kabina przy jednej z podpór została rozpołowiona. Część przytwierdzona do liny toczyła się dalej, a druga połowa spadła z pasażerami na dach 6-piętrowego budynku. Śmierć w tym zdarzeniu poniosło 19 osób, zaś 42 zostały ciężko ranne. Sporą część ofiar stanowili kilku lub kilkunastoletni uczniowie szkoły z miasta Achalciche, którzy przyjechali do Tbilisi na wycieczkę z okazji dnia dziecka.

Dopiero trzy lata po tej tragedii zdemontowano zdeformowane resztki kabin oraz linę ciągnącą. Resztki liny nośnej demontowano natomiast etapami w latach 2005-10. Pozostawiono natomiast napęd oraz obie stacje.


Pierwsza kolejka linowa powstała w 1958 roku. Na trasie stały trzy podpory pośrednie. Po prawie 30 latach obiekt przeszedł remont, który zredukował liczbę podpór do dwóch – dwukrotnie wyższych. Na linie poruszały się dwie prostokątne kabiny włoskiej produkcji Cheretti & Tanfani, które zabierały po 40 pasażerów. Podczas prac nie wymieniono lin nośnych, a gruzińskim specjalistom nie udało się ponadto zamontować systemu hamowania awaryjnego dla nowych kabin na wypadek usterek lub niebezpiecznych zdarzeń. Mimo tych poważnych zaniechań kolejkę ostatecznie udostępniono po przebudowie.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Komunikacja

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Witold Urbanowicz 31 października 2021

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Mobilność

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Roman Czubiński 17 października 2021

Jokohama z pierwszą kolejką linową w ruchu miejskim

Przestrzeń

Jokohama z pierwszą kolejką linową w ruchu miejskim

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2021

Zobacz również:

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Przestrzeń

Praga rozstrzyga konkurs na projekt kolei linowej

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Komunikacja

Czechy: Wypadek w Libercu. Spadł wagon kolei linowej

Witold Urbanowicz 31 października 2021

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Mobilność

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Roman Czubiński 17 października 2021

Jokohama z pierwszą kolejką linową w ruchu miejskim

Przestrzeń

Jokohama z pierwszą kolejką linową w ruchu miejskim

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5