Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Guział: Należy myśleć o kolei nadziemnej w Warszawie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Guział: Należy myśleć o kolei nadziemnej w Warszawie
fot. WUPodwieszana kolejka na lotnisku w Düsseldorfie
Nie tylko Rzeszów myśli o budowie kolei nadziemnej. Podobnym pomysłem dzieli się również Piotr Guział, burmistrz warszawskiej dzielnicy Ursynów. Jak wskazuje, taka kolejka mogłaby łączyć Miasteczko Wilanów z metrem, dzięki czemu nie trzeba byłoby wykupywać gruntów pod drogę.

Leżący na południu Ursynów, dzięki metru, jest świetnie skomunikowany z centrum miasta. Ta dynamicznie rozwijająca się w ostatnich latach dzielnica nie jest jednak wolna od problemów komunikacyjnych. – Mamy problem z przyjezdnymi z południa z aglomeracji warszawskiej – Konstancin-Jeziorna, Piaseczno i Lesznowola. Tylko te trzy miejscowości to 80 tys. mieszkańców. Ruch samochodowy z każdym rokiem jest coraz bardziej intensywny – przyznaje Piotr Guział, burmistrz dzielnicy Ursynów, znany głównie dzięki zainicjowaniu kampanii referendalnej przeciwko prezydent miasta, Hannie Gronkiewicz-Waltz.

Już teraz Piaseczno i Lesznowola „wiszą” na zakorkowanej Puławskiej. Zdaniem Guziała, aby poprawić sytuację, należałoby po pierwsze udrożnić kolej radomską, a po drugie pomyśleć o budowie połączenia szynowego w ciągu Puławskiej (nawiązanie do dawnej kolei piaseczyńskiej). Na razie wiadomo, że powstanie tutaj buspas, co zresztą na naszych łamach zapowiadał Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Szyna nad ziemią

Burmistrz Ursynowa ma też bardziej rewolucyjne propozycje. – Jestem fanem rozwiązań mniej standardowych. Uważam, że w Warszawie bardzo poważnie należy zastanowić się nad kolejką już nie idącą po ziemi, a nadziemną. Takiej analizy oczekiwałbym od władz Warszawy: jak połączyć punkt A z punktem B, niekoniecznie prowadząc ruch po ziemi czy pod ziemią, co jest bardzo kosztowne – wskazuje Piotr Guział.

Dlaczego nad ziemią? – To byłoby pewne urozmaicenie wyróżniające Warszawę na tle innych polskich miast, a także europejskich. Jest to rozwiązanie praktykowane, choć nie jest nigdzie standardem – mówi Guział. Burmistrz wskazuje także na praktyczne zastosowanie kolejki w rozwiązywaniu problemów wokół Ursynowa. – Jest fundamentalne pytanie, czy Miasteczko Wilanów nie powinno być połączone z parkingiem P&R przy stacji metra Stokłosy właśnie taką kolejką, co powodowałoby uniknięcie potrzeby wykupu gruntów dla budowy połączenia drogowego Ursynowa z Wilanowem – mówi Piotr Guział.

Zdaniem reprezentanta Ursynowa inne propozycje poprawy połączeń pomiędzy Wilanowem a Ursynowem de facto jedynie pogorszą sytuację. – Tramwaj z Wilanowa przez al. Wilanowską nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych – ani Miasteczka Wilanów, ani Ursynowa, ani Mokotowa. Jedynie dogęści wykorzystanie I linii metra – twierdzi Guział.

Myśli też Rzeszów

Burmistrz Ursynowa nie jest jedyną osobą, która mówi o kolei nadziemnej. O jej budowie całkiem poważnie myślą włodarze Rzeszowa. Pod koniec ubiegłego roku miasto zgłosiło marszałkowi województwa podkarpackiego projekt budowy kolejki nadziemnej jako inwestycję, którą chciałoby współfinansować w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-20. Jako główny powód urzędnicy wskazują brak miejsca na np. tramwaj. Pomysł krytykują lokalni społecznicy. – Temat kolejki serwowany jest jak odgrzewane kotlety. Nasze lokalne inwestycje bardzo często przebiegają według schematu: wyjazd prezydenta w zagraniczną podróż, zachwyt nad jakimś lokalnym obiektem – mówi Wojciech Jama ze stowarzyszenia „STOP niszczeniu przestrzeni miejskiej Rzeszowa”.

Nic nie wskazuje na to, żeby ursynowski pomysł był czymś więcej niż luźnie rzuconą koncepcją. Nie toczą się żadne dyskusje ani rozważania. Piotr Guział, będąc w opozycji do Hanny Gronkiewicz-Waltz, raczej nie ma co liczyć na przychylność władz miasta – z drugiej strony też bez konsekwencji może rzucać różne ciekawe propozycje, wiedząc, że i tak nie doczekają się realizacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rzeszów – w tym szaleństwie jest metoda

Przestrzeń

Rzeszów – w tym szaleństwie jest metoda

Paweł Rydzyński 28 lutego 2014

Rzeszów. Prezydent chce kolejki nadziemnej. Innowacja czy "miś"?

Przestrzeń

Zobacz również:

Rzeszów – w tym szaleństwie jest metoda

Przestrzeń

Rzeszów – w tym szaleństwie jest metoda

Paweł Rydzyński 28 lutego 2014

Rzeszów. Prezydent chce kolejki nadziemnej. Innowacja czy "miś"?

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5