Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 32 elektrobusów, w tym opięciu przegubowych. Zamówienie obejmuje też infrastrukturę do ładowania, w tym 11 ładowarek pantografowych. O zamówienie ubiegają się dwie firmy. Pojazdy są przeznaczone dla PKM Katowice, PKM Gliwice, PKM Sosnowiec i PKM Świerklaniec.
Przedmiotem przetargu rozpisanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię jest sukcesywna dostawa 32 nowych autobusów elektrycznych, w tym 27 autobusów o długości 11,8-12,2 m i pięciu o długości 17,5-18,75 m. W skład zamówienia wchodzą też dostawa i uruchomienie 16 ładowarek plug-in o mocy min. 80 kW (2x40 kW), wybudowanie 11 ładowarek pantografowych o mocy równej 200 kW, a także opracowanie systemu, który będzie zarządzać ładowarkami oraz rozliczeniami poboru energii i płatności pomiędzy operatorami korzystającymi z ładowarek pantografowych.
GZM kupuje wspólnie dla kilku podmiotów. Dla PKM Katowice przewidziano osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki plug-in oraz trzy ładowarki pantografowe. Dla PKM Sosnowiec zaplanowano cztery autobusy 12-metrowych, cztery pojazdy przegubowe, cztery ładowarki plug-in oraz dwie ładowarki pantografowe, dla PKM Gliwice – siedem autobusów 12-metrowych, jeden pojazd przegubowy, cztery ładowarki plug-in oraz cztery ładowarki pantografowe, dla PKM Świerklaniec – przewidziano osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki plug-in oraz dwie ładowarki pantografowe. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
Dzisiaj (7 czerwca) minął termin składania ofert. Wystartowały dwie firmy. Solaris wycenił zamówienie na 107,816 mln zł brutto, natomiast Volvo Bus – na 123,337 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 120,269 mln zł brutto.
O wyborze decydują cena (55%), warunki gwarancji i serwisu (20%), ocena techniczna (15%), ekologia (10%). Pod uwagę brane będą materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii, energia nominalna magazynu energii (baterii trakcyjnych), liczba i umiejscowienie gniazd/gniazda zasilania magazynu energii, wyposażenie pojazdu w zależną (sztywną) oś I, poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń, całkowita liczba miejsc, ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji, spełnienie wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu, wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich oraz w odniesieniu do palności części, okna awaryjne.
Zamówienie ma zostać zrealizowane do końca marca 2023 r. Projekt Jedziemy na prąd
jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach programu Gepard II. Niedawno NFOŚiGW
pozytywnie ocenił wniosek GZM o środki na zakup 20 autobusów wodorowych.