fot. Tom4417, lic. CC BY-SA 4.0Trolejbusy w Tychach
Autobusy elektryczne zastąpią w sieci ZTM pojazdy spalinowe, a nie tyskie trolejbusy – zapewnia organizator komunikacji miejskiej na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przypomina on też o najnowszych inwestycjach w rozwój siatki połączeń obsługiwanych tym stosunkowo rzadkim w Polsce środkiem transportu. Choć w tym roku zanotowano spadek przewozów, jest on oczywiście wynikiem trwającej epidemii koronawirusa.
Zarząd Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest jedynym w kraju organizatorem komunikacji miejskiej, który uruchamia zarówno połączenia tramwajowe i autobusowe, jak i trolejbusowe. Ten ostatni środek transportu funkcjonuje wyłącznie w Tychach, ale stanowi tam podstawę systemu komunikacyjnego w przewozach wewnątrzmiejskich. Jaka jest obecna i spodziewana rola trolejbusu w układzie linii uruchamianych przez metropolię?
Trolejbusem na kolejne tyskie osiedla
– Z powodu epidemii trudno wydawać jednoznaczne opinie dotyczące tego, czy w ostatnich latach udział trolejbusu w obsłudze całej komunikacji miejskiej rośnie, czy maleje – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. Wskazuje on przy tym na zeszłoroczny rozwój siatki połączeń trolejbusowych: wówczas wydłużona została trasa linii E do krańca Sikorskiego Wiadukt oraz uruchomiona została nowa linia G łącząca tę pętlę m.in. z centrum Tychów. – Tym samym kolejna część miasta została włączona w sieć trolejbusową – dodaje nasz rozmówca.
Podkreśla on także, że uruchomienie kursów na nowym odcinku było możliwe dzięki trolejbusom z wbudowanymi akumulatorami. Nad częścią trasy nie rozwieszono bowiem sieci trakcyjnej. Powstała ona tylko tam, gdzie występuje wzniesienie drogi. W związku z tym na linii G, a także na wspomnianej już E, kursują wyłącznie solarisy trollino 12 z nowszych dostaw (obecnie Tyskie Linie Trolejbusowe eksploatują wyłącznie pojazdy tegu modelu, ale różnych generacji).
Praca eksploatacyjna spadła, ale w nietypowych warunkach epidemii
– Jednak porównując pierwsze półrocze zeszłego roku do analogicznego okresu tego roku, widzimy, że liczba realizowanych przez trolejbusy wozokilometrów nieznacznie się zmniejszyła – zauważa przedstawiciel ZTM. Zapewnia jednocześnie, że nie ma planów zastąpienia trolejbusów autobusami elektrycznymi. – Tego typu pojazdy planujemy natomiast w coraz szerszym zakresie wykorzystywać na liniach autobusowych [obsługiwanych dotychczas wozami spalinowymi], zwłaszcza w centrach miast – tłumaczy Michał Wawrzaszek.
Tyska sieć trolejbusowa powstała w 1982 r. Dziś uruchamianych jest siedem linii oznaczanych kolejnymi literami alfabetu. ZTM przejął obowiązki organizatora komunikacji trolejbusowej od MZK Tychy 1 stycznia 2019 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.