Przed postępowaniem na dostawę autobusów wodorowych musimy zapewnić sobie paliwo za odpowiednią cenę – powiedział podczas Kongresu Technologii Miejskich członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek. GZM planuje też zakup elektrycznych samochodów osobowych i pojazdów specjalnych dla służb komunalnych.
– Choć pozyskaliśmy dofinansowanie na zakup autobusów wodorowych, wstrzymujemy się z ogłoszeniem przetargu, dopóki nie wynegocjujemy satysfakcjonującej ceny dostaw wodoru – stwierdził Kwitek. Nie wiadomo, kiedy wobec tego postępowanie może zostać ogłoszone – i do kiedy musi się to stać, by dotrzymać terminu określonego w umowie o dofinansowanie. Wyznaczona data zakończenia całego przedsięwzięcia to 30 czerwca 2024 r. Wysłaliśmy w tej sprawie pytania do GZM.
Jak pisaliśmy
we wrześniu ubiegłego roku, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udzielił GZM dotacji na zakup 20 autobusów wodorowych. Kwota wsparcia wyniosła 81 mln zł (przy całkowitej wartości inwestycji 110,7 mln zł).
Pozyskanie hydrobusów ma być pierwszym, pilotażowym etapem upowszechniania w województwie śląskim wodoru jako paliwa dla komunikacji miejskiej. Nowy tabor ma na początek obsługiwać
metrolinie – szybkie połączenia autobusowe między głównymi miastami w regionie. Projekt przewiduje także przeszkolenie około 60 kierowców i mechaników w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych.
Równocześnie GZM chce stopniowo elektryfikować flotę pojazdów miejskich. Dotyczy to nie tylko autobusów. – Planujemy duży zakup elektrycznych samochodów osobowych i pojazdów specjalnych dla służb. Będą one przeznaczone dla miast, które muszą wypełnić obowiązek ustawowy. Wkrótce ogłosimy zamówienie – zapowiedział Kwitek.
Odnosząc się do kwestii samych autobusów, członek zarządu metropolii przywołał rezultaty przeprowadzonej analizy kosztów i korzyści. – Wykazała ona, że przy obecnych cenach energii i taboru jego zakup bez dofinansowania byłby nieefektywny. Bez wsparcia zewnętrznego nikt nie kupi dziś autobusu elektrycznego – podkreślił. GZM pozyskała więc środki z NFOŚiGW na zakup
32 elektrobusów. Na własną rękę takie pojazdy kupują - dzięki dofinansowaniom z Unii Europejskiej - także przewoźnicy.