Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia była zmuszona znacznie okroić projekt wodorowy, przez co zamiast 20 autobusów na wodór kupi ich 8. W zamian za to GZM może za to kupić następne autobusy elektryczne w liczbie 22 pojazdów. Wszystko to w ramach środków z pierwszej edycji programu Zielony Transport Publiczny.
Na naszych łamach już kilkukrotnie informowaliśm
y o stanie realizacji projektu związanego z zakupem autobusów wodorowych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (GZM). Przypomnijmy, że Metropolia chciała kupić minimum 20 takich autobusów, które
miały trafić do PKM Świerklaniec, Tychy oraz Katowice. GZM rozpisała przetarg na ich dostawę, jednak fiasko pozyskania paliwa wodorowego sprawiło, że
zakup co najmniej 20 autobusów odłożono na półkę.Projekt znacznie okrojono, o czym przypomina Grzegorz Kwitek, członek Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odpowiedzialny za transport publiczny – Ograniczamy zakres tego projektu i to dość znacznie. Ostatecznie autobusy wodorowe zostaną zakupione dla PKM Tychy oraz PKM Katowice. Operator z Tychów otrzyma pięć takich autobusów, natomiast z Katowic trzy autobusy na wodór. Jak na razie skupimy się na testach i zobaczymy co będzie dalej – mówi Kwitek.
Przedstawiciel GZM mówi również, że PKM Tychy posiadają już bazę dostosowaną do serwisowania autobusów zasilanych CNG, które jest bardzo podobne do tego, którego wymagają autobusy wodorowe.
– Przykłady z innych miast wyraźnie pokazują, że jak na razie ten hurraoptymizm dotyczący wykorzystania paliwa wodorowego w transporcie publicznym znacznie spadł, bo jednak koszty tego paliwa są duże, przejechanie takiego samego dystansu autobusem wodorowym jest dwukrotnie a nawet trzykrotnie droższe niż w przypadku autobusu zasilanego energią elektryczną z baterii. – dodaje Grzegorz Kwitek.
Osiem autobusów wodorowych to nie jedyne pojazdy, jakie GZM kupi w ramach środków uzyskanych z pierwszej edycji programu Zielony Transport Publiczny. Grzegorz Kwitek przekazał nam bowiem, że Metropolia otrzymała zgodę na zmianę przedmiotu wniosku, przez co środki niewykorzystane do zakupu “wodorowców” zostaną wydane na zakup kolejnych autobusów elektrycznych – Dostaliśmy zgodę i zamiast autobusów wodorowych zakupimy autobusy elektryczne w liczbie 22, tak więc łącznie, w ramach tego projektu, nabędziemy 30 autobusów - 22 elektryczne oraz 8 zasilanych wodorem.