Partner serwisu
Komunikacja

GZM kupuje autobusy dla PKM Katowice oraz PKM Tychy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
08-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
GZM kupuje autobusy dla PKM Katowice oraz PKM Tychy
Foto: GZM/ Krzysztof MalinowskiAutobus wodorowy NesoBus, który był testowany przez PKM Sosnowiec
GZM ponownie ruszyła na zakupy autobusów wodorowych. Metropolia kupuje osiem autobusów, które trafią do dwóch przewoźników, a więc do PKM Katowice oraz PKM Tychy. Pojazdy mają dotrzeć do zamawiającego do końca września przyszłego roku.

Kilka dni temu informowaliśmy o okrojeniu projektu dotyczącego zakupu autobusów wodorowych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Przypomnijmy, że GZM pierwotnie chciała kupić 20 lub nawet 30 autobusów, choć plany te zostały powstrzymane przez wysoką cenę paliwa wodorowego, a Metropolia ograniczyła liczbę nabywanych autobusów do ośmiu pojazdów. W zamian za to GZM kupi 22 autobusy elektryczne. 

GZM kupuje osiem autobusów o długości w przedziale 11,8-12,2 metra, które będą w stanie zabrać na pokład minimum 85 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. 12 spośród tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe.

Napęd autobusów z ogranicznikiem prędkości do 80 km/h ma mieć co najmniej 150 kW. Silnik bądź silniki elektryczne mają być zasilane prądem produkowanym przez wodorowe ogniwo paliwowe. W razie awarii ogniwa autobus ma być zdolny do pokonania co najmniej 15 kilometrów dzięki energii zgromadzonej w baterii. Wodorowe ogniwo paliwowe ma być zasilane wodorem z magazynu o mocy co najmniej 70 kW.

Magazyn wodoru ma składać się z kompozytowych, połączonych ze sobą zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej co najmniej 1550 litrów. Będą one umiejscowione na dachu autobusu. Tankowania zbiorników do pełna nie powinno zająć dłużej niż 20 minut, a maksymalne spalanie wodoru na 100 kilometrów to 10 kilogramów.

Magazyn energii elektrycznej układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii, oznacza to, że zamawiający nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych akumulatorów stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania układu napędowego, jednakże zamawiający zaleca zastosowanie akumulatorów: litowo-żelazowo-fosforanowych ( LFP), lub (i) litowo-tytanowych (LTO), lub (i) litowo-jonowych (NMC). Nominalna pojemność magazynu energii elektrycznej nie może być niższa niż 30 kWh. Magazyn energii elektrycznej ma mieć zdolność ładowania za pomocą złącza plug-in.

Układ drzwi to 2-2-2 a w autobusach znajdzie się również klimatyzacja, ogrzewanie, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych czy monitoring wizyjny.

Pojazdy będą zarządzane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego i zostaną użyczone dwóm przewoźnikom. PKM Tychy otrzyma pięć pojazdów, natomiast do PKM Katowice trafią trzy pozostałe autobusy.
Dostawa autobusów ma nastąpić do 30 września 2025 roku.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy minimum trzech dwuosiowych autobusów miejskich napędzanych wodorem, o długości od 11,8 do 12,2 metra, w klasie M3. Dostawa musiała mieć miejsce na rynku państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z którymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców.

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, okres gwarancji - 25% oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów - 15%.

Autobusy mają obsługiwać kursy na liniach: AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), 46, 115, 70 obsługiwanych przez PKM Katowice oraz 2, 21, 75, 137, 273, 696 obsługiwanych przez PKM Tychy.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tychy mają nowe Solarisy

Komunikacja

Tychy mają nowe Solarisy

Jakub Rösler 17 stycznia 2024

GZM jednak kupi autobusy wodorowe?

Prawo & Finanse

GZM jednak kupi autobusy wodorowe?

Jakub Rösler 03 października 2023

Metropolia GZM szuka dostawcy wodoru do nowych autobusów

Komunikacja

PKM Tychy z ofertą na dostawę konwencjonalnych autobusów

Komunikacja

PKM Tychy chce kupić 10 konwencjonalnych autobusów

Komunikacja

Zobacz również:

Tychy mają nowe Solarisy

Komunikacja

Tychy mają nowe Solarisy

Jakub Rösler 17 stycznia 2024

GZM jednak kupi autobusy wodorowe?

Prawo & Finanse

GZM jednak kupi autobusy wodorowe?

Jakub Rösler 03 października 2023

Metropolia GZM szuka dostawcy wodoru do nowych autobusów

Komunikacja

PKM Tychy z ofertą na dostawę konwencjonalnych autobusów

Komunikacja

PKM Tychy chce kupić 10 konwencjonalnych autobusów

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5