GZM ponownie ruszyła na zakupy autobusów wodorowych. Metropolia kupuje osiem autobusów, które trafią do dwóch przewoźników, a więc do PKM Katowice oraz PKM Tychy. Pojazdy mają dotrzeć do zamawiającego do końca września przyszłego roku.
Kilka dni temu informowaliśmy o
okrojeniu projektu dotyczącego zakupu autobusów wodorowych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Przypomnijmy, że GZM pierwotnie chciała kupić 20 lub nawet 30 autobusów, choć plany te zostały powstrzymane przez wysoką cenę paliwa wodorowego, a Metropolia ograniczyła liczbę nabywanych autobusów do ośmiu pojazdów. W zamian za to GZM kupi 22 autobusy elektryczne.
GZM kupuje osiem autobusów o długości w przedziale 11,8-12,2 metra, które będą w stanie zabrać na pokład minimum 85 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. 12 spośród tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe.
Napęd autobusów z ogranicznikiem prędkości do 80 km/h ma mieć co najmniej 150 kW. Silnik bądź silniki elektryczne mają być zasilane prądem produkowanym przez wodorowe ogniwo paliwowe. W razie awarii ogniwa autobus ma być zdolny do pokonania co najmniej 15 kilometrów dzięki energii zgromadzonej w baterii. Wodorowe ogniwo paliwowe ma być zasilane wodorem z magazynu o mocy co najmniej 70 kW.
Magazyn wodoru ma składać się z kompozytowych, połączonych ze sobą zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej co najmniej 1550 litrów. Będą one umiejscowione na dachu autobusu. Tankowania zbiorników do pełna nie powinno zająć dłużej niż 20 minut, a maksymalne spalanie wodoru na 100 kilometrów to 10 kilogramów.
Magazyn energii elektrycznej układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii, oznacza to, że zamawiający nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych akumulatorów stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania układu napędowego, jednakże zamawiający zaleca zastosowanie akumulatorów: litowo-żelazowo-fosforanowych ( LFP), lub (i) litowo-tytanowych (LTO), lub (i) litowo-jonowych (NMC). Nominalna pojemność magazynu energii elektrycznej nie może być niższa niż 30 kWh. Magazyn energii elektrycznej ma mieć zdolność ładowania za pomocą złącza plug-in.
Układ drzwi to 2-2-2 a w autobusach znajdzie się również klimatyzacja, ogrzewanie, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych czy monitoring wizyjny.
Pojazdy będą zarządzane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego i zostaną użyczone dwóm przewoźnikom. PKM Tychy otrzyma pięć pojazdów, natomiast do PKM Katowice trafią trzy pozostałe autobusy.
Dostawa autobusów ma nastąpić do 30 września 2025 roku.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy minimum trzech dwuosiowych autobusów miejskich napędzanych wodorem, o długości od 11,8 do 12,2 metra, w klasie M3. Dostawa musiała mieć miejsce na rynku państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw, z którymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, okres gwarancji - 25% oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów - 15%.
Autobusy mają obsługiwać kursy na liniach: AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), 46, 115, 70 obsługiwanych przez PKM Katowice oraz 2, 21, 75, 137, 273, 696 obsługiwanych przez PKM Tychy.