Przewodniczący zarządu GZM deklaruje, że Metropolia chce kupić 8 autobusów zasilanych wodorem. Pojazdy miałyby trafić do PKM Katowice oraz PKM Tychy, lecz najpierw musi się na to zgodzić NFOŚiGW.
Od kilku tygodni śledzimy losy wodorowego projektu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Metropolia chciała kupić minimum 20 autobusów zasilanych wodorem, lecz z powodu wysokiej ceny wodoru
z tego zakupu zrezygnowano. Po kilku dniach okazało się, że GZM miałaby realizować projekt, ale w znacznie mniejszej skali. Ówcześnie była
już mowa tylko o zakupie 5 autobusów dla PKM Tychy. Także to stanowisko jest już jednak nieaktualne.
Wczoraj, 18 października, podczas sesji Zgromadzenia GZM jej przewodniczący, Kazimierz Karolczak przekazał, że Metropolia będzie jednak dążyła do zakupu 8 autobusów na wodór.
– Jako GZM wystąpimy o rewizję założeń naszego projektu do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Mam na myśli mniejszą liczbę autobusów, które planujemy kupić. PKM Tychy deklaruje chęć pozyskania 5 sztuk pojazdów wodorowych, natomiast PKM Katowice chciałoby nabyć 3 takie pojazdy. Autobusy służyłyby wtedy na liniach komunikacyjnych w obrębie obu miast. Oznacza to, że po akceptacji zmian przez Fundusz, projekt będzie realizowany, lecz w mniejszej skali – powiedział Karolczak.
Przypomnijmy, że pierwotne plany
zakładały nabycie 20 autobusów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 10 sztuk. 20 pojazdów miało trafić do trzech przewoźników, a więc do PKM Świerklaniec - 10 pojazdów, oraz po 5 do PKM Tychy oraz PKM Katowice. Efektem wysokiej ceny wodoru i unieważnienia przetargu na dostawę paliwa było także unieważnienie
postępowania na autobusy, co nastąpiło kilka dni temu.