Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła zapowiadany przetarg na dostawy 20 autobusów o długości ok. 12 m napędzanych wodorem. W skład zamówienia wchodzą też system ładowania i obsługa gwarancyjna. Zamówienie może zostać zwiększone o 10 pojazdów.
Przedmiotem zamówienia są dostawy 20 autobusów wodorowych o długości 11,8-12,2 m wraz z systemem ładowania, obsługą gwarancyjną pojazdów oraz wspomnianego systemu ładowania. Przewidziano też opcję w postaci możliwości zwiększenia zamówienia o maksymalnie 10 pojazdów.
Pojazdy mają pomieścić min. 85 pasażerów, z czego co najmniej 25 na miejscach siedzących. Oczekiwany układ drzwi to 2-2-2, wszystkie pary otwierane do wewnątrz. Wymagane jest jedno miejsce do przewozu wózka inwalidzkiego, dziecięcego lub roweru (z odpowiednimi uchwytami). Wymagane są płaska podłoga na całej długości z wejściem na wysokości 340 mm, ładowarki USB do ładowania urządzeń mobilnych, wahadłowe barierki przy kabinie kierowcy, okna przesuwne bądź uchylne, ogrzewanie elektryczne wodne, wspomagane dodatkowo pompą ciepła, klimatyzacja, system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LED i LCD, automatycznymi zapowiedziami, kasownikami, monitoring, router do wifi, żółte poręcze, system prewencji kolizyjnej, system zliczania pasażerów, automatyczny system alarmowy o wybuchu pożaru, system kontroli trzeźwości kierowcy.
Wymagane są silnik bądź silniki elektryczne o mocy znamionowej min. 150 kW, z funkcją odzysku energii podczas hamowania oraz ograniczeniem prędkości do 70 km/h. Wymagany zasięg – w przypadku braku zasilania wodorem – wynosić ma min. 15 km. Zastosowane ma być ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu o mocy min. 70 kW. Przewidziano magazyn wodorowy w postaci połączonych ze sobą 4-6 kompozytowych zbiorników o pojemności min. 1550 litrów, umożliwiających zmagazynowanie wodoru o masie użytecznej co najmniej 35 kg. Pojemność magazynu energii określono na min. 30 kWh.
System ładowania składać ma się z 20 ładowarek. Musi on umożliwić ładowanie magazynu energii jednego autobusu mocą w zakresie od 15 do 30 kW ±5%.Ładowarki będą eksploatowane na terenie placów postojowych – zajezdni operatorów ZTM.
Termin składania ofert mija 24 stycznia. O wyborze decydują cena (60%), okres gwarancji (25%) oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów (15%). W przypadku gwarancji pod uwagę brane będą: gwarancja całopojazdowa (min. 84 miesiące), na wodorowe ogniowo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową (min. 84 miesiące), gwarantowany przebieg autobusu (min. 84 miesiące), na elektryczny układ napędowy (min. 400 tys. km), na magazyn energii układu napędowego (min. 120 miesięcy), na system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy (min. 72 miesiące). W ocenie techniczno-eksploatacyjnej wyróżniono 11 podkryteriów: materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu / kratownicy oraz ramy/podwozia; materiał poszycia zewnętrznego nadwozia; zużycie wodoru; całkowita liczba miejsc; homologacja typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części; homologacja w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich; spełnienie regulaminu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego; ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy; rodzaj zabudowy silnika elektrycznego układu napędowego; rozwiązanie techniczne przedniego zawieszenia; pojemność magazynu energii elektrycznej układu napędowego.
Udział towarów z rynku unijnego musi przekraczać 50%. Pierwsze autobusy przyjadą w lutym 2024 r. Termin realizacji umowy określono na koniec marca 2024 r. Pojazdy będą użyczone przewoźnikom PKM Tychy (5 pojazdów), PKM Katowice (5 pojazdów) i PKM Świerklaniec (10 pojazdów). Autobusy będą wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice – Tychy), M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).
GZM otrzymała
dofinansowanie na realizację zadania w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Projekt realizowany jest jako działanie pilotażowe, stanowiące pierwszy etap we wdrażaniu i upowszechnianiu transportu publicznego napędzanego wodorem. Jego wartość wynosi 110,7 mln zł, z czego dofinansowanie sięga kwoty 81 mln zł.