Specjaliści, którzy zajmują się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem pracują 24 godziny na dobę nad usunięciem skutków awarii. Udało się odtworzyć wszystkie bazy danych. Usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładnie system zostanie ponownie uruchomiony dla pasażerów. Ponowne uruchomienie systemu jest planowane w tym tygodniu.
W ciągu ostatnich dni informatykom udało się zbudować na nowo bezpieczną infrastrukturę i odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym najważniejszą z baz, zawierającą dokonywane przez pasażerów transakcje.
– Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu – mówi Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania. Od tego zależy ostateczna data usunięcia awarii – podkreśla.
W godzinach porannych pasażerowie mogli zaobserwować testy działania poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostaną odtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy mogli mówić o jego pełnej sprawności.
Przypomnijmy, że awaria systemu ŚKUP
nastąpiła w nocy z 7 na 8 lutego. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawa została również zgłoszona na policję.
Awaria systemu ŚKUP spowodowała utrudnienia w zakupie biletów komunikacji miejskiej. Jednak w żaden sposób nie zakłóciła funkcjonowania komunikacji miejskiej – autobusy, tramwaje i trolejbusy jeżdżą bez zakłóceń.
Kanały sprzedaży biletów, które nie były powiązane z systemem ŚKUP, a z których pasażerowie i tak korzystali najchętniej, działają bez zakłóceń. Dla pasażerów, którzy kupowali bilety za pośrednictwem ŚKUP, ZTM zapewnił alternatywne kanały sprzedaży biletów. Pasażerowie, którzy posiadają bilety okresowe (miesięczne, kwartalne, roczne) mogą dalej z nich korzystać za okazaniem ważnej karty ŚKUP. ZTM zaproponował również
alternatywne i tymczasowe sposoby zakupu biletów długookresowych.
Jednorazowe bilety papierowe są dostępne w ok. 1000 punktach sprzedaży, wszystkie rodzaje biletów jednorazowych (20, 40 i 90 minut) są sprzedawane przez kierowców i motorniczych. Bilety komunikacji miejskiej można kupować również za pomocą aplikacji mobilnych, które są dostępne na rynku (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade oraz części aplikacji bankowych). Posiadacze biletów wieloprzejazdowych będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy kosztu zakupu biletów jednorazowych, jak również zostanie wydłużona ważność tych biletów.