Na Górnym Śląsku i w Zagłębiu przybywa pasażerów komunikacji miejskiej. Choć na razie frekwencja w pojazdach nie jest wyższa niż przed pandemią, udało się powrócić do potoków notowanych w 2019 r. ZTM zapowiada kolejne działania mające ułatwić przesiadkę z własnego samochodu do tramwaju, autobusu czy trolejbusu.
Wielu przewoźników kolejowych notuje w ostatnim czasie znaczący wzrost zainteresowania swoimi usługami, co może wynikać ze znacznych wzrostów cen paliw i prób poszukiwania alternatywnych wobec własnego samochodu środków transportu. Podobne zjawisko można zaobserwować również w komunikacji metropolitalnej, choć nie ma ono aż tak wielkiej skali. Począwszy od stycznia tego roku ZTM odnotowuje wyższe wpływy ze sprzedaży biletów niż w analogicznym okresie roku 2021, choć należy pamiętać, że wówczas obowiązywały duże restrykcje związane z pandemią koronawirusa. Pasażerowie wrócili do tramwajów czy autobusów i kupują bilety okresowe
– Od początku roku do 19 czerwca łączna wartość sprzedanych przez nas biletów wyniosła ok. 95 mln zł. W zeszłym roku do maja sprzedaliśmy ich znacznie mniej: wartość wynosiła ok. 59 mln zł – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego. Co istotne, najnowsze dane wskazują na wyrównanie poziomu sprzedaży z rokiem 2019, a więc ostatnim przed pandemią. Organizator przewozów zauważa też, że w strukturze sprzedaży coraz więcej jest biletów okresowych. Komunikacja miejska pozyskuje więc nowych stałych klientów.
W związku ze wzrostem frekwencji ZTM zapewnia, że w miarę możliwości własnych, gmin oraz przewoźników stara się na bieżąco dostosowywać rozkłady jazdy do oczekiwań pasażerów. – Tylko w 2021 r. wprowadziliśmy 3 tys. zmian rozkładów. Stale pracujemy też nad siatką połączeń – stwierdza nasz rozmówca. Zwraca uwagę na rozwój oferty linii metropolitalnych – pod koniec czerwca wystartowały dwa kolejne takie połączenia.
Metropolia stawia na łatwy zakup biletów w nowoczesnych kanałach sprzedaży
Przesiadkę do komunikacji zbiorowej ma ułatwiać m.in. ułatwienie dostępu do biletów. – Rozwijamy naszą aplikację mobilną, a także rozszerzamy współpracę z podmiotami zewnętrznymi – opisuje przedstawiciel ZTM. Wkrótce w pojazdach zamontowane zostanie 1,5 tys. urządzeń umożliwiających płatność kartą w pojeździe a niezależnie od tego GZM proceduje zakup pięćdziesięciu biletomatów.
Minione dwa lata były dla przewoźników i organizatorów czasem bardzo trudnym. Zmiany na rynku paliwowym z jednej strony oznaczają kolejny wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji, z drugiej jednak stanowią realną szansę na odzyskanie pasażerów utraconych w wyniku pandemii i nakłonienie kolejnych osób do wyboru transportu zbiorowego. W dużej mierze od jego jakości będzie zależeć, czy zwiększone potoki zostaną utrzymane w dłuższej perspektywie czasowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.