fot. Adrian Tync, lic. CC BY-SA 4.0Autobus na obszarze Metropolii
O współpracy z operatorami kolejowymi, włączaniu okolicznych gmin w sieć transportową Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i zmniejszaniu skali ruchu samochodowego w wielkich miastach mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Grzegorz Kwitek z zarządu GZM.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest organizatorem transportu publicznego nie tylko w 41 gminach, które wchodzą w jej skład, ale także w 15 kolejnych. – Mamy też kolejne wnioski gmin, które dotychczas nie organizowały komunikacji, a widzą korzyści, które osiągnęły mniejsze miejscowości w związku z integracją z siecią metropoitalną – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zwracał uwagę na korzyści, jakie wynikają z jednolitych rozwiązań taryfowych.
Samochodów w dużych miastach jest za dużo
Podkreślał, że w związku z postępującą integracją taryfową z koleją mieszkańcy mniejszych gmin będą mogli podróżować z jednym biletem zarówno pociągiem, jak i autobusem dowozowym. Włączanie w struktury transportu GZM niewielkich miejscowości ma jednak przynosić korzyści także największym miastom regionu. Mieszkańcy mogą bowiem dogodnie dotrzeć do pracy czy szkoły transportem zbiorowym, a nie własnym samochodem, co zmniejsza negatywny wpływ transportu na środowisko i na życie w centrach Katowic, Gliwic czy Chorzowa.
Przedstawiciel GZM zwracał uwagę, że samorządy borykają się obecnie z problemami finansowymi dlatecgo część z nich odcuwa decyzję o uruchomieniu transportu na lata kolejne. – Widać jednak, że współpraca z mniejszymi miastami przynosi korzyści – stwierdził. Działania metropolii mają być przy tym ukierunkowane na odwrócenie wyraźnego trendu przesiadania się dojeżdżających z transportu zbiorowego do własnych samochodów. Integracja z koleją szansą na skuteczną konkurencję z DTŚ
– Rozwinięta sieć dróg na naszym terenie (m.in. droga średnicowa pomiędzy Gliwicami a Katowicami) nie sprzyja transportowi publicznemu – ocenił Grzegorz Kwitek. Podkreśił, że GZM podejmuje działania wspólnie z miastami, których cele są podobne do tych wyznaczonych na poziomie metropolitalnym. Wskazywał tu m.in. na budowę centrów przesiadkowych z parkingami typu Park and Rde.
Członek zarządu GZM przyznał przy tym, że w celu zachęcenia do wyboru transportu zbiorowego konieczne jest wzbogacenie dotychczasowej oferty przewozowej. W związku z tym metropolia podjęła współpracę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, Koejami Śląskimi i Polregio. – Wprowadziliśmy już bilet dobowy obowiązujący także w pociągach – usłyszeliśmy kodczas Kongresu Transportu Publicznego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.