Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia nie zaskoczyła i właśnie unieważniła przetarg na zakup co najmniej 20 autobusów zasilanych wodorem z prawem opcji. Taka decyzja jest konsekwencją ceny paliwa wodorowego, które miało napędzać nowe pojazdy. Wciąż nie wiadomo, czy GZM wejdzie na "wodorową ścieżkę".
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) właśnie
unieważniła postępowanie na dostawę minimum 20 autobusów zasilanych wodorem wraz z prawem opcji, dzięki któremu zamawiający mógłby kupić jeszcze kolejnych 10 pojazdów. Łącznie Metropolia mogła więc nabyć 30 autobusów, na które pozyskała ogromne dofinansowanie w ramach pierwszej edycji programu Zielony Transport Publiczny.
Tak się jednak nie stanie, bowiem GZM była zmuszona zrezygnować
z zakupu autobusów na wodór z powodu ceny paliwa wodorowego, które chciały kupić trzy PKM-y, mające użytkować “wodorowce”. Przetarg na dostawę wodoru dla PKM Świerklaniec, PKM Tychy oraz PKM Katowice został unieważniony kilka tygodni temu.
Ostatnio pisaliśmy już o tym, że Metropolia zastanawia się nad tym, czy
zrezygnować z autobusów wodorowych zupełnie, czy też
kupić autobusy, ale w znacznie mniejszej liczbie.Jak czytamy w unieważnieniu przetargu na 20 pojazdów, rozeznanie rynkowe oraz oferty na dostawę wodoru, jakie otrzymywali inni przewoźnicy w Polsce w ciągu kilku ostatnich lat sprawiły, że Metropolia oszacowała koszty wodoru na niecałe 47 złotych za kilogram. Oferta we wspomnianym przetargu na dostawę wodoru dla trzech przewoźników opiewała jednak na 55,38 złotego za kilogram, co było podstawą do jego unieważnienia.
“Uzyskując w ramach postępowania na zakup wodoru ofertę ze średnią ceną na poziomie 55,38 zł za kilogram wodoru należałoby liczyć się ze wzrostem kosztów eksploatacji o ponad 40% w stosunku do diesla oraz 60% w stosunku do elektrycznych autobusów bateryjnych. Mając na uwadze wskazane powyżej okoliczności, Zamawiający (PKM Katowice, Tychy i Świerklaniec), poinformowali Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, że nie mają możliwości zwiększenia kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia i wnoszą o unieważnienie postępowania” – napisała Metropolia w uzasadnieniu do decyzji o unieważnieniu postępowania na autobusy.