Partner serwisu
Prawo & Finanse

GZM współwłaścicielką Tramwajów Śląskich. Co dalej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
GZM współwłaścicielką Tramwajów Śląskich. Co dalej?
fot. Pesa
GZM jako współwłaściciel Tramwajów Śląskich zapowiada większe zaangażowanie w inwestycje spółki oraz opiniowanie projektów budowy nowych tras tramwajowych. Jedną z nowych inwestycji będzie tramwaj na południe Katowic, gdzie zostanie wykonany wspólny, tramwajowo-kolejowy przystanek w dzielnicy Ochojec.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stała się mniejszościowym właścicielem spółki Tramwaje Śląskie, posiadając 47% akcji przewoźnika. Pozostałe udziały znalazły się w rękach Katowic, które przejęły udziały miasta Zabrze. Do tej pory Tramwaje Śląskie były własnością kilku miast wchodzących w skład GZM, natomiast planowo, aby Metropolia stała się jedynym właścicielem spółki. Stolica województwa śląskiego popsuła jednak te zamierzenia.

Pomoc z inwestycjami

O obecną sytuację, w której GZM jest jednym z dwóch (choć mniejszościowym) właścicielem przewoźnika zapytaliśmy Grzegorza Kwitka, członka Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Tak naprawdę miasta chciały przekazać nam swoje udziały i to się wydarzyło. My nie parliśmy do tego, żeby koniecznie być większościowym udziałowcem spółki, a raczej chcieliśmy jej pomóc, podobnie jak to miało miejsce w przypadku akcji poszczególnych PKM-ów, gdzie także zostaliśmy częściowymi udziałowcami. Teraz mamy taką sytuację, że Tramwaje Śląskie mają dwóch właścicieli – mówi Kwitek i dodaje, że głównym celem zmian właścicielskich jest pomoc spółce w realizacji zadań inwestycyjnych (to właśnie Tramwaje Śląskie prowadzą wszelkie działania dotyczące budowy nowych oraz modernizacji obecnych odcinków torowisk), np. poprzez podniesienie kapitału własnego – Taki model realizujemy w poszczególnych PKM, gdzie podnosimy budżet na inwestycję. Jak na razie musimy uzgodnić z większościowym udziałowcem jak ma to wyglądać w praktyce oraz jak ma wyglądać finansowanie inwestycji. W tej chwili głównym problemem spółki jest to, że inwestycje są finansowane z wydatków bieżących, a to znacznie obciąża budżety gmin. To również było powodem pozbycia się udziałów przez poszczególne samorządy – klaruje przedstawiciel GZM.

Zdaniem Grzegorza Kwitka zaangażowanie związku metropolitalnego w działalność tramwajową jest naturalnym kierunkiem rozwoju.

– Dofinansowujemy już połączenia kolejowe, kupujemy nowe autobusy dla PKM, więc naturalnym krokiem jest również większe zaangażowanie w komunikację tramwajową, zwłaszcza na płaszczyźnie inwestycyjnej, czy to w zakresie zakupów taborowych czy prac na infrastrukturze.

Nowe linie tramwajowe. Na południe Katowic, z Czeladzi do Siemianowic Śląskich oraz Siemianowic?

Jednocześnie w tym momencie jest też zbyt wcześnie, żeby mówić o tym, gdzie, z perspektywy GZM, powinny być budowane nowe linie tramwajowe – Zleciliśmy studium tramwajowe, które pokazało pewne możliwości, natomiast jak na razie jesteśmy jeszcze przed dyskusjami z miastami w tym zakresie. Na pewno od wielu lat dyskutowane są inwestycje związane z tramwajem do Miechowic, połączenie Czeladzi z Bytomiem czy też Siemianowic z Czeladzią, więc to są te nowe odcinki, które będą rozważane przy okazji kolejnej perspektywy, bowiem na bieżącą perspektywę Tramwaje Śląskie mają już gotową listę projektów, zarówno podstawową jak i rezerwową – mówi Kwitek.

O planach Tramwajów Śląskich na bieżącą perspektywę unijną pisaliśmy szeroko tutaj.

Jednym z działań, które mają zostać zrealizowane w bieżącej perspektywie finansowej jest budowa tramwaju na południe Katowic. Co ciekawe, w ramach tej inwestycji oraz modernizacji linii nr 142 w ramach programu Kolej Plus, ma powstać wspólny, tramwajowo-kolejowy przystanek w dzielnicy Ochojec.

GZM widzi też konieczność znacznego przyspieszenia modernizacji obecnej sieci torowisk, która w wielu miejscach wciąż wymaga gruntownej przebudowy. Działania modernizacyjne są ważną częścią nowego unijnego projektu, a modernizacja obejmie chociażby sporą część trasy z Bytomia do Chorzowa, czy też inwestycje w Będzinie - ciąg Kołłątaja od „Nerki” do Paryskiej i od ul. Koszelew do granicy z Dąbrową Górniczą. Szeroko przeczytacie o tym tutaj.

Większe zaangażowanie GZM w sprawy tramwajowe

Metropolia chce coraz bardziej rozwijać transport szynowy, głównie kolejowy, choć nie tylko – Priorytet ważności poszczególnych inwestycji kształtuje się w ten sposób, że w pierwszej kolejności stawiamy na szynę, zarówno na kolej jak i na tramwaje, a transport autobusowy jest na dalszym miejscu. Jeśli chodzi o tramwaje, to mamy tak rozbudowaną sieć, że budowa nowych odcinków jest tak naprawdę niewielkim wycinkiem całości – przekazał Grzegorz Kwitek.

Przedstawiciel GZM zapewnia też, że Metropolia będzie bardziej niż do tej pory wpływać na inwestycje tramwajowe.

– Do tej pory nie byliśmy współwłaścicielem, ani nie włączaliśmy się żywo w dyskusje na temat poszczególnych inwestycji, ale jestem przekonany, że w rozmowach o nowych inwestycjach nie zabraknie głosu Metropolii jako organizatora transportu publicznego i współwłaściciela spółki – kończy Kwitek.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Katowice: Tramwaj na południe. Przygotowanie do przetargu

Przestrzeń

Katowice: Tramwaj na południe. Przygotowanie do przetargu

Redakcja/inf. pras. 29 grudnia 2023

Katowice otwierają nowy odcinek torów na Grundmanna

Przestrzeń

Katowice otwierają nowy odcinek torów na Grundmanna

Redakcja/inf. pras. 21 grudnia 2023

Przedłuża się budowa nowego torowiska w Katowicach. Kiedy otwarcie?

Przestrzeń

Od kwietnia wrócą tramwaje na Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie z ofertami na remont torów w Katowicach Szopienicach

Przestrzeń

Zobacz również:

Katowice: Tramwaj na południe. Przygotowanie do przetargu

Przestrzeń

Katowice: Tramwaj na południe. Przygotowanie do przetargu

Redakcja/inf. pras. 29 grudnia 2023

Katowice otwierają nowy odcinek torów na Grundmanna

Przestrzeń

Katowice otwierają nowy odcinek torów na Grundmanna

Redakcja/inf. pras. 21 grudnia 2023

Przedłuża się budowa nowego torowiska w Katowicach. Kiedy otwarcie?

Przestrzeń

Od kwietnia wrócą tramwaje na Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie z ofertami na remont torów w Katowicach Szopienicach

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5