GZM wybrała dostawcę 32 elektrobusów. W przetargu ogłoszonym wiosną tego roku wystartowało tylko dwóch producentów, Solaris i Volvo. Pojazdy trafią do Katowic, Sosnowca, Gliwic, a także Świerklańca.
Przedmiotem
dużego zamówienia, które ogłosiła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia był zakup 32 autobusów elektrycznych. GZM chciała kupić 27 pojazdów 12 metrowych, a także 5 pojazdów przegubowych o długości do 18,75 metra. Ponadto zamówienie obejmowało też zakup i montaż 16 ładowarek plug-in o mocy min. 80 kW (2x40 kW), wybudowanie 11 ładowarek pantografowych o mocy równej 200 kW, a także opracowanie systemu, który będzie zarządzać ładowarkami oraz rozliczeniami poboru energii i płatności pomiędzy operatorami korzystającymi z ładowarek pantografowych.
Ostatecznie złożono dwie oferty. W przetargu wystartował Solaris, a także Volvo. Oferta pierwszej firmy opiewała na 107,815 miliona złotych, a Volvo wyceniło swoje elektrobusy na około 123 miliony złotych. Władze Metropolii chciały wydać na realizację zamówienia około 120 milionów złotych. Przetarg rozstrzygnięto na korzyść Solarisa, który uzyskał łącznie 97,31 punkta, a Volvo równe 91 punktów spośród ocenianych kryteriów. Zamawiający brał pod uwagę cenę, ocenę techniczną, ekologię, a także warunki gwarancji i serwisu. Solaris okazał się lepszy w kategoriach ceny i oceny technicznej, natomiast więcej punktów za ekologię i warunki gwarancji i serwisu uzyskało Volvo.
Pojazdy są przeznaczone dla Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej z Katowic, Sosnowca, Gliwic, a także Świerklańca. Każde z nich otrzyma po 8 autobusów w różnych konfiguracjach. Wszystkie pojazdy mają dotrzeć do zamawiającego do końca marca 2023 roku, a projekt jest dofinansowany z programu
Gepard II realizowanego przez NFOŚiGW.