Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na wykonanie studium wykonalności kolei metropolitalnej. Opracowanie ma zawierać warianty rozwoju aglomeracyjnej komunikacji szynowej w krótkiej perspektywie do 2025 r. i dłuższej – do 2055 r.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie wstępnego studium wykonalności kolei metropolitalnej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Termin składania ofert mija 20 marca. O wyborze zdecydują cena (60%) oraz doświadczenie członków zespołu. Na realizację przeznaczono 48 miesięcy.
Kolej ma być jednym z fundamentów komunikacji na terenie metropolii. Zamawiający zdaje sobie jednak sprawę, że dla wielu linii kolejowych na terenie metropolii proste działania polegające na zwiększeniu częstotliwości lub zagęszczeniu lokalizacji przystanków mogą nie przynieść oczekiwanego rezultatu w postaci utworzenia atrakcyjnego dla mieszkańców korytarza transportowego. Spowodowane jest to bardzo rozbudowanym układem drogowym, umożliwiającym podróże „door-to-door” przy jednoczesnej ekstensywnej zabudowie konurbacji. Kolej omija też wiele generatorów ruchu.
Dotychczasowe założenia opierały się na koncepcjach sprzed przemiany ustrojowej, które zdążyły się zdezaktualizować. Dlatego konieczne są nowe analizy, które wskazywałyby konieczność uruchomienia kolei metropolitalnej. Zamawiający dopuszcza, że w ramach systemu Kolei Metropolitalnej mogą być przewidziane różne techniczne systemy transportu szynowego, np.: kolej konwencjonalna w ramach sieci PKP Polskich Linii Kolejowych lub innego zarządcy, metro (przede wszystkim naziemne), monorail, lekka kolej lub szybki tramwaj. Dobór systemu powinien być określony w przeprowadzonych przez wykonawcę analizach. Możliwe jest też łączenie przewozów wojewódzkich i aglomeracyjnych. Cała analiza ruchowo-eksploatacyjna musi brać pod uwagę konieczność zapewniania niezakłóconych przewozów w pozostałych segmentach ruchu, w tym w ruchu towarowym.
Wykonawca będzie musiał opracować bazowy model ruchu kolejowego, koncepcję krótkoterminową, definicję wariantów dla koncepcji docelowej wraz z prognozami i modelem ruchu. Koncepcja krótkoterminowa – do 2025 r. – zawiera analizę potencjalnych usprawnień inwestycyjnych i organizacyjnych w ruchu pociągów, propozycji budowy nowych przystanków kolejowych, lokalizacji parkingów i centrów przesiadkowych oraz korekt lokalizacji istniejących peronów. Zadaniem wykonawcy będzie też przeanalizowanie możliwych modeli operacyjnych i finansowania.
Założenia bazowe zawierają m.in. tzw. linię średnicową Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (linie nr 137 oraz 1), linię Katowice – Tychy – Tychy Lodowisko (linie nr 139 oraz 179) oraz linię Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry (linie nr 137 oraz 131). Ma zostać też wykonana analiza połączenia miast Metropolii z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.
Pod rozwagę mają być wzięte korytarze Dąbrowa Górnicza – (Łazy/Zawiercie) – Siewierz – MPL Katowice Pyrzowice, Piekary Śląskie (Os. Wieczorka) – Bytom, Katowice – Gottwald – Hajduki – Katowice Ligota/Katowice Muchowiec – Katowice Szopienice Płn./Katowice Zawodzie – Katowice (wraz z łącznicą Katowice Janów – Nikiszowiec – Katowice Zawodzie) oraz Chorzów Stary – Siemianowice Śląskie – Mysłowice/Katowice/Katowice Ligota (wraz z łącznicą Katowice Dąbrówka Mała – Katowice Zawodzie).
Więcej o koncepcji kolei metropolitalnej, opracowanej przez Politechnikę Śląską, pisaliśmy
tutaj. Ustalenia mają być wzięte pod uwagę przez autorów studium.