Pierwszy mercedes eCitaro trafił właśnie do Hamburga. To pierwszy elektrobus spośród 20, jakie zamówiło niemieckie miasto i pierwszy bateryjny autobus wyprodukowany przez Mercedesa i dostarczony do miejskiego przewoźnika.
Nie jest tajemnicą, że niemieccy giganci autobusowi, do technologii związanej z pojazdami elektrycznymi podchodzili bardzo ostrożnie. Dlatego o ile np. Solaris elektrobusy produkuje już od kilkunastu lat, eCitaro od Mercedesa miało premierę dopiero w tym roku, a pojazd, który trafił do Hamburga jest pierwszym sprzedanym przez ten koncern.
Autobus jest oznaczony napisem „1 z 1000”, bo Hamburg planuje od 2020 r. kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Dziś Hochbahn AG, czyli tamtejszy przewoźnik, korzysta z ok. tysiąca autobusów na 111 liniach. Mercedes ma prawo liczyć na szereg zamówień, bo w 2017 r. koncern podpisał z władzami miasta umowę o szeroko zakrojonej współpracy w dziedzinie mobilności. Na razie realizuje zamówienie na 20 elektrobusów.
12–metrowe eCitaro dla Hamburga są napędzane dwoma silnikami umieszczonymi w piastach kół, zasilanymi przez duże baterie o pojemności 243 kWh. Pojazdy będą ładowane metodą plug–in w zajezdni.