Helsinki budują nową trasę tramwajową nazywaną Mostami Królewskimi. Jednym z elementów tego ambitnego projektu jest budowa najdłuższego w Finlandii mostu, po którym tramwaje dotrą z centrum na wyspę Laajasalo. Właśnie osiągnięto jeden z istotnych etapów całej inwestycji.
Budowa nowej trasy tramwajowej w centrum Helsinek ruszyła jesienią 2021 roku. Linia o długości 10 km połączy wyspę Laajasalo na południowym wschodzie z centrum miasta przez wyspę Korkeasaari i osiedle Kalasatama. Przebiegać będzie przez trzy główne mosty na wodach zatoki Kronbergsfjärden. Równolegle do linii tramwajowej ma przebiegać trasa rowerowa i chodnik dla pieszych.
Cała trasa realizowana jest w dwóch fazach. W ramach pierwszej powstaje połączenie tramwajowe między Laajasalo i Hakaniemi. Częścią tej fazy jest także budowa mostu Merihaka-Nihti oraz dwóch przepraw między Kalasatamą a Kruunuvuorenrantą – Finkensilta oraz najbardziej spektakularny o długości 1 191 metrów most wiszący Kruunuvuorensilta z pylonem o wysokości 135 metrów. Będzie to także najdłuższy most w Finlandii – obecnie najdłuższym mostem jest most Raippaluoto (1 045 metrów). W drugiej fazie projektu Kruunusillat planowane jest przedłużenie linii tramwajowej między Hakaniemi już do samego centrum Helsinek – do dworca centralnego.
Właśnie mostu Kruunuvuorensilta dotyczą ostatnie osiągnięcia. – Pylon, który będzie utrzymywał najdłuższy most Finlandii, osiągnął swoją docelową wysokość 135 metrów. Budowa tego filaru rozpoczęła się w styczniu 2023 roku, zaś 23 stycznia zakończono betonowanie konstrukcji – chwalą się Finowie. – Zakończenie pylonu to jeden z największych kamieni milowych w całej budowie trasy przez Mosty Królewskie i najbardziej spektakularna oraz widowiskowa część projektu – mówi Jari Humalajoki, kierownik spółki realizującej projekt.
Pylon posadowiony jest na podłożu skalnym. Jego podstawa, która jest solidną konstrukcją żelbetową, została zbudowana na płytach fundamentowych. Obie nogi pylonu łączą się ponownie w jedną konstrukcję na wysokości 101 m. Łącznie po obu stronach obiektu zaplanowano przymocowanie 17 par lin do powieszenia pomostu. – Koordynacja bardzo ambitnego harmonogramu przy zmiennych warunkach pogodowych była prawdziwym wyzwaniem. Ukończenie prac nad budową pylonu zgodnie z harmonogramem okazało się wielkim sukcesem – przyznaje Mikko Saresma, kierownik budowy. Teraz, gdy pylon jest już gotowy, kolejnym etapem prac będzie montaż stalowych lin oraz rozbiórka podpór pomocniczych. Dotychczas po obu stronach pylonu zamontowano już siedem par lin, na które składa się splot od 19 do 59 drutów dochodzących do długości 260 metrów. Średnica takiego splotu waha się od 160 do 225 mm.
Zgodnie z deklaracjami miasta, nowe połączenie tramwajowe między Yliskylä Laajasalontie i Hakaniemi ma zostać otwarte w 2027 roku. Piesi i rowerzyści będą mogli skorzystać z mostu Kruunuvuorensillat w 2026 roku. Inwestycja ma przynieść miastu dalszy rozwój. Oprócz połączenia tramwajowego, nowa trasa przez mosty sprawi, że dzielnice Kalasatama, Korkeasaari, Mustikkamaa i Laajasalo będą oddalone od centrum miasta o zaledwie kilka kroków i dystans rowerem. Obecny dystans 11 kilometrów z Kruunuvuorenranta przez Itäväylä do stacji kolejowej zostanie skrócona do około 5,5 kilometra.
Do obsługi nowej trasy Helsińskie przedsiębiorstwo komunikacyjne HKL
zamówiło od Škoda Transtech Oy 23 tramwaje ForCity Smart Arctic X54. 35-metrowe dwukierunkowe pojazdy zamówiono w ramach opcji. Wartość tego zamówienia to ok. 98 mln euro. Tramwaje mają dotrzeć do końca 2026 roku.