W północno-wschodnich Helsinkach powstanie nowa linia lekkiej kolei, będąca przedłużeniem linii tramwajowej. Przewidywany termin rozpoczęcia budowy linii Viikki – Malmi to rok 2027. Trasa ma być gotowa do użytku na początku następnej dekady.
Władze Helsinek przygotowują master plan dla linii lekkiej kolei Viikki – Malmi. Trasa ma stanowić element ciągu komunikacyjnego, łączącego centrum stolicy Finlandii z Kumpula, Viikki, Latokartano, lotniskiem Malmi oraz Jakomäki. Jej stacja początkowa znajdzie się u zbiegu z obecną miejską linią tramwajową. Celem budowy jest wzmocnienie komunikacji publicznej w osiedlach położonych na północnym wschodzie miasta.
Inny ważny argument za inwestycją to poprawa obsługi komunikacyjnej lotniska Malmi, a także pobudzanie urbanizacji i tworzenie nowych miejsc pracy wzdłuż całej linii. Według prognoz do roku 2050 nowa linia lekkiej kolei wpłynie na powstanie mieszkań dla 86 tysięcy osób i 65 tysięcy nowych miejsc pracy. Obecnie przepustowość komunikacji autobusowej na trasie Malmi – Helsinki przestaje być wystarczająca, a tłok w autobusach pogarsza atrakcyjność obszaru z punktu widzenia inwestycji oraz wyboru miejsca zamieszkania.
Wstępny plan przebiegu linii oraz rozmieszczenia przystanków są właśnie konsultowane. Przygotowano dwa warianty przebiegu części północnej: według jednego z nich z lotniska tory miałyby kierować się w stronę stacji kolejowej, według drugiego – do Jakomäki. Według portalu docelowo oba zostaną jednak wybudowane jako osobne odnogi, a konsultacje – wraz z innymi czynnikami – zadecydują tylko o tym, która z nich powstanie jako pierwsza. Władze miasta udostępniły dokumenty koncepcyjne w serwisie Kerrokantasi, przeznaczonym między innymi właśnie do prezentowania mieszkańcom projektów inwestycji. Opinie na ich temat można wyrażać do 14 czerwca. Opracowywanie master planu ma zakończyć się jeszcze w tym roku.
Sieć kolei miejskiej w Helsinkach ma docelowo składać się z większej liczby linii. Trwa budowa
Jokeri Light Rail, łączącej fińską stolicę z położonym na zachód od niej Espoo oraz zapewniającej komunikację między północnymi dzielnicami Helsinek. Zaplanowano też węzły przesiadkowe z planowanymi w przyszłości liniami tramwaju podmiejskiego.
Lekka kolej w aglomeracji helsińskiej wykorzystuje tramwajowy rozstaw toru (1000 mm). Do jej obsługi zostanie wykorzystany tabor typu tramwajowego – niskopodłogowe, dwukierunkowe wagony z 76 miejscami siedzącymi i 180 stojącymi. W fachowych opracowaniach określenia „tramwaj” i „lekka kolej” są często używane wymiennie. Powodem, dla którego lokalne władze inwestują w ten system transportu, jest jego dostępność, szybkość, niezależność od ruchu ulicznego i komfort podróży przy jednoczesnym stosunkowo niskim koszcie budowy. Długość nowo budowanej linii będzie wynosiła – w zależności od wybranego wariantu – 11 lub 12 km. Pokonanie tej trasy ma zająć najwyżej 42 minuty.