Po otwarciu nowej linii tramwajowej Jokeri w październiku ubiegłego roku, teraz stolica Helsinek miała kolejny powód do świętowania. W sierpniu miasto otworzyło kolejną linię. Trasa tramwaju nr 13 zapewnia dostęp do północno-wschodniej części Helsinek.
Nie tak dawno, bo w październiku ubiegłego roku,
Helsinki oddały do użytku 25-kilometrową linię lekkiej kolei (zbliżonej technicznie do tramwaju), która prowadzi do miasteczka Espoo. Dziesięć miesięcy później sieć szynowego transportu w stolicy Finlandii ponownie się rozrasta, a to za sprawą nowej linii tramwajowej nr 13. Trasę oddano 12 sierpnia. Budowa pochłonęła 79,3 mln euro. Tym samym Helsinki wraz z przyległym Espoo w regionie stołecznym Finlandii dysponują obecnie łącznie dwunastoma liniami tramwajowymi i jedną lekką koleją miejską, co czyni ten system w sumie trzecim co do wielkości w krajach nordyckich po systemach w Göteborgu w Szwecji i Oslo w Norwegii.
Nowa linia tramwajowa nr 13 ma łącznie 7 km długości, a na trasie znajduje się 14 przystanków. Nowo wybudowana trasa z rozstawem 1000 mm ma 4,5 km długości i poprowadzono ją od przystanku Maistraatintori (przy stacji kolejowej Pasila) w północnej części Helsinek do Nihti na terenie portu – na wschód od centrum miasta. Po trasie obsługuje także ważny węzeł przy stacji metra Kalasatama (Fiskehamnen). Linia ma także częściowo bezkolizyjny przebieg, gdyż poprowadzona została przez ogrody Vallila i ogrody botaniczne Kumpula. Na tych fragmentach przypomina lekką kolej miejską. W myśl ekologicznych trendów zastosowano zielone przystanki.
Otwarta w zeszłym roku linia lekkiej kolei miejskiej, która zyskała numer 15 i połączyła Helsinki z Espoo, także nowa linia 13 przebiega w półkolu, przez co omija centrum miasta, ale łączy ze sobą najbardziej rozwijające się nowe dzielnice stolicy Finlandii. Mowa tu przede wszystkim o dzielnicy Pasila z dworcem kolejowym, wschodniej i zachodniej dzielnicy mieszkaniowej z zapleczem handlowo-biurowym i planowanymi kolejnymi wieżowcami, a także budowanej obecnie dzielnicy Kalasatama z wysokimi budynkami.
– Linia 13 stanowi istotne wzmocnienie komunikacji tramwajowej w Helsinkach. Linia łączy dwa ważne węzły transportu publicznego, czyli stację metra Kalasatama i stację kolejową Pasila. Mieszkańcy Helsinek bardzo oczekiwali takiego połączenia. Szacujemy, że linia będzie obsługiwać od czterech do pięciu milionów pasażerów rocznie. Pozwoli nam to osiągać cel, jakim jest zwiększeniu udziału transportu publicznego w codziennych podróżach – mówi Vesa Silfver, dyrektor HSL, helsińskiego organizatora transportu.
Linia tramwajowa 13 wykorzystuje głównie pojazdy Artic firmy Skoda-Transtech (spółkę-córkę Škody Transportation), a sporadycznie starszy tabor firmy Valmet-Strömberg. Do obsługi nowej linii wymaganych jest 35 motorniczych. Szacuje się, że w 2040 r. na obszarze przebiegu linii nr 13 w rejonie Kalasatama będzie mieszkać około 30 tys. ludzi.