W stolicy Finlandii ten rok stoi pod znakiem rozwoju transportu publicznego. Na północy miasta rozrasta się tramwajowy system. A już w grudniu metro pojedzie dalej w głąb podmiejskiego – tworzącego aglomerację z Helsinkami – miasta Espoo.
Helsinki wydłużyły funkcjonowanie tramwaju z Pasili do stacji kolejowej Ilmala. Nowy odcinek sieci funkcjonuje od poniedziałku 17 października. Trasa tramwaju nr 9 w przyszłości będzie biegła jeszcze dalej – wzdłuż ulic Pasilankatu i Radiokatu do Ilmalantori. Stacja Ilmala stanie się wówczas nowym węzłem przesiadkowym, gdzie możliwe będzie płynne przesiadanie się między tramwajem a pociągami podmiejskimi.
Przedłużenie linii tramwajowej nr 9 do dworca Ilmala jest częścią planu rozwoju linii tramwajowej, który opracowano już w 2015 r. Zgodnie z założeniami, tramwaj ma usprawniać integrację różnych środków transportu publicznego w rejonie stacji kolei miejskiej. Rozbudowa sieci usprawni również połączenia w rejonie Pasili, co jest odpowiedzią na potrzeby rozwojowe tego obszaru. Jak podkreślają włodarze miasta, Tramwaj zwiększa sieciowy charakter transportu publicznego, co oznacza więcej różnych opcji tras dla pasażera.
mat. HKL Na tym jednak nie kończą się komunikacyjne zmiany w stolicy Finlandii. Już z początkiem grudnia zaplanowano początek kursowania pociągów metra na trasie z podmiejskiego Espoo aż na przedmieścia do Kivenlahti. Od 3 grudnia udostępniony ma zostać siedmiokilometrowy odcinek z pięcioma nowymi stacjami: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti i Kivenlahti.
Dzięki najnowszej inwestycji na metro w Helsinkach i podmiejskim Espoo będzie się składać łącznie 30 stacji oraz 43 kilometry linii. Ostatnia rozbudowa miała miejsce w 2017 roku, kiedy to sieć rozrosła się o osiem stacji od Ruoholahti do Matinkylä. Wtedy to ukończono Länsimetro, które przedłużyło dwie linie M1 i M2 z centrum Helsinek do sąsiedniego miasta Espoo. Następnie przystąpiono do dalszych prac nad Länsimetro na zachód od ostatniej stacji metra w dzielnicy Matinkylä.
– Harmonogram i koszty budowy rozbudowy metra zostały utrzymane zgodnie z decyzjami rady Espoo – mówi Olli Isotalo, dyrektor departamentu środowiska miejskiego w Espoo, prezes zarządu Länsimetro. Jak dodaje, chociaż metro zostanie udostępnione, to prace przy stacjach będą jeszcze trwały.
– Metro jest już gotowe. Dziesięciolecia prac dobiegają końca, choć prace nad rozwojem podziemnej kolei trwają. Metro jest najpopularniejszym środkiem naszego transportu publicznego: 93 procent naszych klientów ocenia je dobrze lub bardzo dobrze. Przyjazne środowisku metro ma rewolucyjny wpływ na przemieszczanie się ludzi – mówi Mika Nykänen, dyrektor helsińskiego Urzędu Transportu Regionalnego (HSL).
Urzędnicy zapowiadają, że wraz z otwarciem nowego odcinka metra nie nastąpią na razie żadne zmiany w układzie komunikacyjnym autobusów. Linia autobusowa zintegrowana z nowym odcinkiem metra ma powstać na początku 2023 roku. Ostateczny termin zostanie podany później.
Co podkreślają włodarze, miasto rośnie wraz z metrem. Chociaż w Espoo kursuje ono pod ziemią, to zmiany są również mocno widoczne na powierzchni. Rozbudowa metra niesie ze sobą wiele nowych możliwości, takich jak nowe usługi, mieszkania i miejsca pracy. Tym samym zwiększa się rozwój miasta. Dzięki metrze w Espoo powstanie zupełnie nowa dzielnica mieszkaniowa Finnoo, a już zagospodarowane tereny staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Potencjał wzrostu w strefie metra Espoo to 70 000 nowych mieszkańców i stuprocentowy wzrost liczby miejsc pracy do 2050 roku.
Budowa odcinka Matinkylä – Kivenlahti linii Länsimetro zakończyła się we wrześniu tego roku.