Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Helsinki. Przedłużają tramwaj. Wkrótce też metro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W stolicy Finlandii ten rok stoi pod znakiem rozwoju transportu publicznego. Na północy miasta rozrasta się tramwajowy system. A już w grudniu metro pojedzie dalej w głąb podmiejskiego – tworzącego aglomerację z Helsinkami – miasta Espoo.

Helsinki wydłużyły funkcjonowanie tramwaju z Pasili do stacji kolejowej Ilmala. Nowy odcinek sieci funkcjonuje od poniedziałku 17 października. Trasa tramwaju nr 9 w przyszłości będzie biegła jeszcze dalej – wzdłuż ulic Pasilankatu i Radiokatu do Ilmalantori. Stacja Ilmala stanie się wówczas nowym węzłem przesiadkowym, gdzie możliwe będzie płynne przesiadanie się między tramwajem a pociągami podmiejskimi.

Przedłużenie linii tramwajowej nr 9 do dworca Ilmala jest częścią planu rozwoju linii tramwajowej, który opracowano już w 2015 r. Zgodnie z założeniami, tramwaj ma usprawniać integrację różnych środków transportu publicznego w rejonie stacji kolei miejskiej. Rozbudowa sieci usprawni również połączenia w rejonie Pasili, co jest odpowiedzią na potrzeby rozwojowe tego obszaru. Jak podkreślają włodarze miasta, Tramwaj zwiększa sieciowy charakter transportu publicznego, co oznacza więcej różnych opcji tras dla pasażera.


mat. HKL

Na tym jednak nie kończą się komunikacyjne zmiany w stolicy Finlandii. Już z początkiem grudnia zaplanowano początek kursowania pociągów metra na trasie z podmiejskiego Espoo aż na przedmieścia do Kivenlahti. Od 3 grudnia udostępniony ma zostać siedmiokilometrowy odcinek z pięcioma nowymi stacjami: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti i Kivenlahti.

Dzięki najnowszej inwestycji na metro w Helsinkach i podmiejskim Espoo będzie się składać łącznie 30 stacji oraz 43 kilometry linii. Ostatnia rozbudowa miała miejsce w 2017 roku, kiedy to sieć rozrosła się o osiem stacji od Ruoholahti do Matinkylä. Wtedy to ukończono Länsimetro, które przedłużyło dwie linie M1 i M2 z centrum Helsinek do sąsiedniego miasta Espoo. Następnie przystąpiono do dalszych prac nad Länsimetro na zachód od ostatniej stacji metra w dzielnicy Matinkylä.



– Harmonogram i koszty budowy rozbudowy metra zostały utrzymane zgodnie z decyzjami rady Espoo – mówi Olli Isotalo, dyrektor departamentu środowiska miejskiego w Espoo, prezes zarządu Länsimetro. Jak dodaje, chociaż metro zostanie udostępnione, to prace przy stacjach będą jeszcze trwały.

– Metro jest już gotowe. Dziesięciolecia prac dobiegają końca, choć prace nad rozwojem podziemnej kolei trwają. Metro jest najpopularniejszym środkiem naszego transportu publicznego: 93 procent naszych klientów ocenia je dobrze lub bardzo dobrze. Przyjazne środowisku metro ma rewolucyjny wpływ na przemieszczanie się ludzi – mówi Mika Nykänen, dyrektor helsińskiego Urzędu Transportu Regionalnego (HSL).

Urzędnicy zapowiadają, że wraz z otwarciem nowego odcinka metra nie nastąpią na razie żadne zmiany w układzie komunikacyjnym autobusów. Linia autobusowa zintegrowana z nowym odcinkiem metra ma powstać na początku 2023 roku. Ostateczny termin zostanie podany później.

Co podkreślają włodarze, miasto rośnie wraz z metrem. Chociaż w Espoo kursuje ono pod ziemią, to zmiany są również mocno widoczne na powierzchni. Rozbudowa metra niesie ze sobą wiele nowych możliwości, takich jak nowe usługi, mieszkania i miejsca pracy. Tym samym zwiększa się rozwój miasta. Dzięki metrze w Espoo powstanie zupełnie nowa dzielnica mieszkaniowa Finnoo, a już zagospodarowane tereny staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Potencjał wzrostu w strefie metra Espoo to 70 000 nowych mieszkańców i stuprocentowy wzrost liczby miejsc pracy do 2050 roku.

Budowa odcinka Matinkylä – Kivenlahti linii Länsimetro zakończyła się we wrześniu tego roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przestrzeń

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przemysła Farsewicz 12 września 2023

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta tramwaju na Maślice

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta tramwaju na Maślice

Witold Urbanowicz 06 września 2023

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Metrostav kończy budowę metra w Helsinkach

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przestrzeń

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przemysła Farsewicz 12 września 2023

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta tramwaju na Maślice

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta tramwaju na Maślice

Witold Urbanowicz 06 września 2023

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Metrostav kończy budowę metra w Helsinkach

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5