Rada Miasta Helsinek zaktualizowała kosztorys oraz zatwierdziła etapy realizacji budowy linii tramwajowej Kruunusillat, czyli Mostów Królewskich – zespół trzech przepraw tramwajowo-pieszo-rowerowych w kierunku wyspy Laajasalo. Wkrótce mają ruszyć pierwsze prace.
Linia tramwajowa w Helsinkach o długości 10 km połączy wyspę Laajasalo na południowym wschodzie z centrum miasta przez wyspę Korkeasaari i osiedle Kalasatama. Przebiegać będzie przez trzy główne mosty na wodach zatoki Kronbergsfjärden. Równolegle do linii tramwajowej ma przebiegać trasa rowerowa i chodnik dla pieszych. Opracowywanie dokumentacji projektowej realizowane jest od końca 2019 roku. W tym roku mają się rozpocząć pierwsze prace budowlane.
Zaplanowano realizację linii w dwóch fazach. W pierwszej powstanie połączenie z Laajasalo do Hakaniemi. Całkowity szacunkowy jeszcze koszt tego odcinka – zatwierdzony już przez Radę Miasta – wynosi 326 mln euro. Prace obejmą budowę linii tramwajowej między Laajasalo i Hakaniemi oraz budowę trzech mostów (Merihaansilta, Finkensilta oraz Kruunuvuorensilta). W Hakaniemi powstanie tymczasowy przystanek końcowy.
Realizacja pierwszej fazy projektu Kruunusillat będzie prowadzona w ramach dwóch modeli kontraktowych. Połączenie tramwajowe między Laajasalo i Hakaniemi, a także budowa mostu Merihaka-Nihti będzie realizowane przez sojusz składający się z Miasta Helsinki, operatora transportu miejskiego HKL oraz wykonawców YIT, NRC Group Finland i projektantów Ramboll Finland, Sitowise, Sweco Infra & Rail. Planuje się, że formalne podpisanie umowy na projekt Kruunusillat nastąpi w październiku, a budowa ma się rozpocząć przed końcem roku. Prace będą wymagały dodatkowo rekultywacji terenu na dużą skalę na brzegu Hakaniemi i usunięcia skażonych osadów z dna morskiego.
– W modelu sojuszniczym zamawiający, projektant i budowniczowie zasiadają jednocześnie przy tym samym stole, bardziej efektywnie poszukując lepszych rozwiązań. W ten sposób partnerzy wygrywają lub przegrywają razem. Model sojuszu jest zwykle używany w przypadku projektów, które są złożone i wiążą się z wieloma ryzykami lub potencjalnymi zmianami. Najlepiej sprawdza się w właśnie w takich projektach – mówi Jere Keskinen, kierownik projektu YIT w sojuszu Kruunusillat.
Z kolei dwa mosty między Kalasatamą a Kruunuvuorenrantą (Finkensilta i najbardziej spektakularny o długości 1,2 km most wiszący Kruunuvuorensilta z pylonem o wysokości 135 metrów) oraz roboty ziemne na wyspie Korkeasaari będą realizowane jako wspólne przedsięwzięcie przez firmy YIT i Kreate w ramach konsorcjum Työyhteenliittymä Kruunusillat. Zgodnie z ofertą łączna cena kontraktu wyłonionego w przetargu wynosi ok. 123 mln euro. Prace budowlane związane z częścią mostową prawdopodobnie rozpoczną się jesienią tego roku. Celem jest uruchomienie tramwajów między Laajasalo a Hakaniemi w 2027 roku.
W drugiej fazie projektu Kruunusillat planowane jest przedłużenie linii tramwajowej między Hakaniemi już do samego centrum Helsinek – do dworca centralnego. Kosztorys dla odcinka zostanie dopiero przedłożony do późniejszego zatwierdzenia przez Radę Miasta. Aktualne przybliżone szacunki mówią o koszcie około 10 mln euro. Budowa drugiej fazy rozpocznie się po 2026 roku.
Tramwaje do obsługi nowej trasy
zostały już zamówione. Helsińskie przedsiębiorstwo komunikacyjne HKL zawarło ze Škoda Transtech Oy umowę na dostawy dodatkowych 23 tramwajów ForCity Smart Arctic X54. 35-metrowe dwukierunkowe pojazdy zamówiono w ramach opcji. Wartość dodatkowego zamówienia to ok. 98 mln euro.