fot. Xabier, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 InternationalElektryczny zespół trakcyjny serii 950
Hiszpański producent taboru szynowego poinformował, że dostarczy pięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 980 dla przewoźnika Euskotren. Jednostki przeznaczone będą do obsługi bardzo ciekawego systemu metra w 346-tysięcznym Bilbao. Kontrakt o wartości 60 mln euro obejmuje również instalację systemu ETCS poziomu 1 na eksploatowanych już przez Euskotren 28 jednostkach serii 950.
Euskotren to spółka należąca do wspólnoty autonomicznej Kraj Basków, podległa baskijskiemu Ministerstwo Planowania Przestrzennego, Mieszkalnictwa i Transportu. Spółka realizuje przede wszystkim działalność w zakresie przewozów kolejowych na baskijskich wąskotorowych liniach kolejowych o prześwicie 1000 milimetrów. Jest także operatorem sieci tramwajowych w Bilbao i Vitoria-Gasteiz, a także trzeciej linii metra w pierwszym z wyżej wymienionych ośrodków. Realizuje również przewozy autobusowe i eksploatuje kolejki linowe.
Trzecia linia metra w Bilbao, eksploatowana przez Euskotren, ma zaledwie niespełna 6 kilometrów długości, co odróżnia ją od pierwszej i drugiej trasy, liczących odpowiednio 29 i 23 kilometry. Wspólnym mianownikiem wszystkich linii jest 1000-metrowy rozstaw torów i system zasilania 1,5 kV prądu stałego na sieci podwieszanej – nie występuje tu charakterystyczna dla systemów metra i wielu kolei miejskich trzecia szyna. Trzecia trasa jest obsługiwana przez elektryczne zespoły trakcyjne serii 950, znane również z tras podmiejskich i lokalnych. Trójczłonowe jednostki posiadają trzy pary drzwi wejściowych na każdy człon i rozpędzają się do prędkości 90 km/h.
Euskotren oprócz linii 3 będzie także operatorem powstającej linii 5 metra w Bilbao. Nowe jednostki serii 980 będą czteroczłonowe, przy czym konstrukcja zakłada, że trzy człony będą silnikowe. Co ciekawe, pomimo ich stricte miejskiego przeznaczenia w pociągach znajdzie się toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Kontrakt na dostawę 5 pociągów obejmuje także zabudowę urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 1 zarówno w tych jednostkach, jak i wspomnianych wcześniej zespołach trakcyjnych serii 950 w sile 28 sztuk. Nowe składy muszą być dostarczone przewoźnikowi w latach 2026-2027, ponieważ w 2027 przewidywane jest otwarcie linii 5 metra w Bilbao.
Dotychczas we flocie Euskotren w urządzenia pokładowe ETCS nie były wyposażone zarówno jednostki serii 950, jak również serii 900. Pierwsze pociągi z urządzeniami pokładowymi pojawią się jednak wśród pojazdów eksploatowanych przez przewoźnika w tym roku. Będą to czteroczłonowe zespoły trakcyjne serii 940, również produkcji CAF. W przeciwieństwie do serii 980, będą miały one tylko dwa człony silnikowe.
Jak wskazuje producent, seria 980 będzie niejako ulepszeniem serii 940. Pociągi mają być jednoprzestrzenne, co ma zapewnić maksymalizację przestrzeni dla pasażerów, a także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz niewidomych i słabo słyszących. Kontrakt wpisuje się w realizowany przez Euskotren od 2011 roku proces wymiany taboru. CAF deklaruje, że produkcja pociągów będzie odbywała się z uwzględnieniem celów związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.