Toskańskie miasto we Włoszech buduje nowe linie tramwajowe. Trasy będą pozbawione sieci trakcyjnej, aby nie szpecić historycznego centrum, dlatego 46 nowych tramwajów będzie wyposażonych w baterie, na których będą w stanie przejechać od 3 do 4 kilometrów.
Hitachi Rail zdobyło kontrakt na dostawę do włoskiej Florencji 46 nowych tramwajów wyposażonych w baterie. Pojazdy mają posłużyć do obsługi nowo budowanych tras, które powstają w ścisłym centrum miasta. Producent zamierza dostarczyć tramwaje typu Sirio. Część zamówienia dotyczy także utrzymania za 17 milionów euro 14 tramwajów Sirio tego samego producenta, które już jeżdżą po terenie Florencji.
Nowe tramwaje będą wyposażone w baterie umożliwiające przejazd przez historyczne centrum, gdzie ze względu na ochronę zabytkowego charakteru tej części miasta, nie ma możliwości ustawiania słupów i rozwieszenia sieci trakcyjnej. Oczywiście wagony będą miały także pantografy. Ładowanie baterii trakcyjnych ma odbywać się poprzez rekuperację (w trakcie hamowania) jak i w czasie normalnej jazdy z podniesionym pantografem. Nowe tramwaje mają pokonywać od 3 do 4 kilometrów na baterii, w ramach jednego ładowania akumulatora.
Rozpoczęcie dostaw nowych tramwajów zaplanowano na 2026 rok. Pojazdy będą miały 33,5 metra długości. Całkowita pojemność tramwajów wyniesie 278 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących. Prędkość maksymalna wyniesie 70 km/h. Tramwaje zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom większy komfort z użytkowania wozów. Wyposażono je w innowacyjny system klimatyzacji, duże okna oraz powiększono przestrzeń wewnątrz pojazdu. Ponadto nowe tramwaje będą różniły się od swoich starszych braci aluminiową konstrukcją zamiast stalowej, którą posiada 14 wagonów obecnie kursujących po Florencji.
Hitachi po raz pierwszy testowało tramwaje wyposażone w baterie we Florencji w 2021 roku. Możliwe, że produkcja wozów będzie odbywała się w pobliskich zakładach tego producenta w mieście Pistoia.
Tramwaje we Florencji jeździły już w przeszłości do roku 1926. Szynowy środek transportu reaktywowano w lutym 2010 roku. Linia T1 połączyła dworzec kolejowy Santa Maria Novella z Villa Costanza. Na trasie powstało 14 przystanków. Dzisiaj w mieście funkcjonuje także linia T2, która w 2019 roku połączyła lotnisko Peretola z Piazza San Marco. W budowie jest 2,5 kilometrowe przedłużenie linii T2 pomiędzy Fortezzą i San Marco, czyli obszaru cieszącego się dużym zainteresowaniem turystów.
Plany obejmują również kolejne przyszłe przedłużenie linii T2 między lotniskiem Peretola a Sesto Fiorentino, które zapewni połączenie z miastem Sesto Fiorentino i kampusem uniwersyteckim, a także ze stacją kolejową Castello. Dokumentacja techniczno-ekonomiczna tego przedłużenia została już ukończona i złożona w Ministerstwie Infrastruktury w styczniu 2021 r. Linia tramwajowa T2 zostanie również połączona z przyszłą stacją kolei dużych prędkości .
Strategia transportu publicznego we Florencji uwzględnia plany dotyczące rozbudowy sieci tramwajowej o linie T3 i T4. Obecny system składający się z dwóch linii ma długość 16,8 kilometra, natomiast plany zakładające rozbudowę sieci mają sprawić, że docelowo będzie ona liczyła 40 km długości.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.