Stadler jest w trakcie umowy na produkcję 56 tramwajów Tina dla Hagi. Miasto zaakceptowało właśnie projekt nowych pojazdów i zdecydowało się także skorzystać z prawa opcji i domawia sześć kolejnych wozów.
Z początkiem października operator transportu publicznego HTM z Hagi podpisał ze Stadlerem umowę rozszerzającą obecnie realizowane zamówienie na nowy tabor o sześć kolejnych tramwajów Tina. Łącznie do holenderskiego miasta mają zostać dostarczone 62 pojazdy. Jak podkreśla Stadler, HTM „będzie miał wkrótce najwięcej tramwajów Tina niż jakikolwiek inny operator na świecie”. Co więcej, z końcem września zamawiający zatwierdził wreszcie ostateczny projekt nowych tramwajów, co oznacza, że Stadler może rozpocząć produkcję wozów.
Stadler przypomina, że HTM jest również pierwszą firmą w Holandii, która zamówiła tramwaje tego producenta. – Pasażerowie pokochają te zaawansowane technologicznie pojazdy, które będą poruszać się przy pomocy baterii po niezelektryfikowanych odcinkach sieci. Pojazdy mają w dodatku szerokie korytarze, duże okna, wysokie sufity i większe siedzenia – podkreśla producent.
Tramwaje Tina dla Hagi są dwukierunkowe i składają się z trzech członów. Pojazdy mogą jechać z prędkością do 70 km/h, a ich przyspieszenie na początku wynosi 1,2 m/s. Długość tramwajów wyniesie 36,5 metra, a szerokość 2,65 metra. Zaoferują miejsce dla 237 pasażerów. Cyfrowy i intuicyjny system Uni-Board w kabinie motorniczego ma ułatwiać obsługę tramwaju, dzięki czemu kierujący pojazdem będzie mógł w pełni skupić się na jeździe.
Umowę na
zamówienie podstawowe podpisano 16 grudnia 2022 roku. Z harmonogramu wynika, że pierwszy tramwaj zostanie dostarczony do Hagi w przyszłym roku. Jednak nowe tramwaje w ruchu pasażerskim będzie można spotkać dopiero od 2026 roku. Wozy mają się pojawić w pierwszej kolejności na liniach 1, 6 i 12, dzięki czemu zastąpią czerwono-beżowe tramwaje GTL8.
Tina to skrót od "total integrierter Niederflur-Antrieb" (całkowicie zintegrowany napęd niskopodłogowy). Pojazdy są dostępne w różnych konfiguracjach, łącznie z niską podłogą na całej długości. Model może zostać dostosowany zarówno dla sieci wąskotorowych, jak i klasycznego rozstawu 1435 mm. Możliwe są wózki obrotowe (8,8 stopnia), jak i zastosowanie konstrukcji osiowej i bezosiowej.