Dzisiaj na targach Innotrans w Berlinie firmy Stadler, Vossloh Kiepe i operator Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH (VMS) zaprezentowali hybrydowy lekki pociąg Citylink dla niemieckiego miasta Chemnitz. Będzie on obsługiwać rozbudowywaną dwusystemową sieć tramwajowo-kolejową,łączącą Chemnitz i okoliczny region.
W ramach projektu "Chemnitzer Modell" tory tramwajowe i kolejowe w Chemnitz są łączone, tworząc rozległą sieć obsługującą miasto i region. Po torach będą kursować lekkie pociągi Citylink, wyprodukowane przez konsorcjum Stadler Valencia i Vossloh Kiepe. Pierwsze zamówienie, złożone w 2012 r., obejmowało osiem składów. W lipcu 2015 r. złożono dodatkowe zamówienie na cztery pociągi, które wyjadą w ramach drugiej fazy projektu,
Długość trzyczłonowego pojazdu wynosi 37,2 metry, a szerokość - 2,65 m. Pociąg wyposażony jest cztery wózki, w tym dwa napędowe. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 100 km/h. Citylink w wersji dla Chemnitz może obsługiwać linie tramwajowe z napięciem 600/750V prądu stałego, jak i niezelektryfikowane linie kolejowe w trakcji spalinowej. Minimalny promień skrętu wynosi 25 metrów, a maksymalne wzniesienie, jakie pojazd może pokonywać, to 6%.
fot. WUCo ciekawe, pojazd jest przystosowany do obsługi peronów różnych wysokości - w sumie bowiem w Chemnitz i regionie znajduje się sześć różnych wysokości peronów. Dlatego też środkowa część pojazdu jest nieco podniesiona. Ponadto drzwi posiadają automatyczne stopnie i rozkładaną platformę.
Pierwszą trasę dwusystemowego tramwaju pomiędzy Altchemitz i Stollberg uruchomiono jako pilotaż w 2002 r., a jej długość to 16,3 km. Od Altchemitz do Dworca Głównego pojazdy korzystają z torowiska linii tramwajowej nr 6. Kolejne trasy do Burgstädt, Mittweida i Hainichen ruszyły w 2015 r. Pierwszy Citylink wszedł do ruchu 4 kwietnia 2016 r.