Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wystosowała apel do nowych władz Ministerstwa Infrastruktury ws. zmian w funkcjonowaniu Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i objęcia nim także połączeń realizowanych w ramach komunikacji miejskiej. Obecne rozwiązania doprowadzają do patologicznych sytuacji: wypowiadania wieloletnich umów i dezintegracji komunikacji tylko po to, by gminy mogły z nowym operatorem skorzystać z funduszy rządowych.
Zgodnie z ustawą środki z funduszu są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych. Jednocześnie przepisów ustawy nie stosuje się do przewozów realizowanych w ramach komunikacji miejskiej, co jednocześnie wyklucza z tej formy dofinansowania wiele linii podmiejskich i aglomeracyjnych, uruchamianych przez przewoźników i organizatorów miejskich.
W tej sprawie apeluje właśnie Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, wnosząc o wykreślenie wspomnianego ograniczenia. Izba negatywnie ocenia skutki oddziaływania funduszu w obecnej postaci. „Obecny zapis ustawy wprost wyklucza przewozy komunikacji autobusowej, obejmujące wiele połączeń aglomeracyjnych i podmiejskich, z dofinansowania ze środków Funduszu. W konsekwencji od pewnego czasu obserwujemy patologiczne zjawisko wypowiadania zawartych przed wiele laty porozumień transportowych po to, aby gminy podmiejskie mogły kontraktować na nowo przewozy z alternatywnymi operatorami, korzystając przy tym z dopłaty z FRPA, niedostępnej dla operatorów komunikacji miejskiej” – podkreśla Dorota Kacprzyk, prezes Izby.
Jak ocenia Izba, takie działanie ustawy jest przeciwskuteczne, jeżeli chodzi o realizację założonych celów. „W praktyce w wielu przypadkach mamy do czynienia z rozbijaniem dobrze funkcjonujących systemów transportowych i zastępowania dotychczasowej komunikacji podmiejskiej ofertą o gorszych parametrach jakościowych, przy której można ubiegać się o rządowe dofinansowanie. W tej sposób postępuje fragmentacja sieci komunikacyjnej” – wskazuje Kacprzyk. Zdaniem Izby takie zasady działania ustawy są niekonstytucyjne – dofinansowanie danej linii, nawet jeśli obsługiwałaby ona taką samą trasę, zależy bowiem tylko od tego, kto jest jej organizatorem.
IGKM przypomina, że w czerwcu 2023 r. grupa postów Koalicji Obywatelskiej proponowała zmianę w ustawie i wprowadzenie punktu, zgodnie z którym „Przepisy ustawy mają zastosowanie do przewozów realizowanych w ramach komunikacji miejskiej”. Są więc gotowe rozwiązania prawne, które można wdrożyć. Jednocześnie IGKM liczy na dialog z nowymi władzami Ministerstwa – próby jego nawiązania, przy wcześniejszym rządzie, pozostawały najczęściej bez odpowiedzi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.