ZTM Warszawa ponawia przetarg na studium technicznego budowy multimodalnego węzła przesiadkowego Warszawa-Wschód. Obszar analizy obejmuje rejony stacji Warszawa Stadion i Wschodnia, przez które ma przebiegać III linia metra. Ostatnio na rozstrzygnięcie przetargu zabrakło środków – teraz ograniczono liczbę wariantów i zakres prac. Nie ma już mowy o przekrzyżowaniu zamianie końcówek II i III linii metra czy przenoszeniu linii kolejowej pod ziemię.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie rozpoznania lokalizacyjnego, funkcjonalnego, transportowego, technicznego, geotechnicznego, środowiskowego, społecznego, ekonomiczno-finansowego możliwości wykonania multimodalnego węzła przesiadkowego Warszawa – Wschód. Analizie podlegać będą trzy warianty węzła. Dwa pierwsze obejmują obszar Dworca Wschodniego – pierwszy zakłada wytworzenie węzła w oparciu o ciąg Kijowskiej i Trasy Świętokrzyskiej, drugi w oparciu o układ ulic Kijowskiej, Lubelskiej, Trasy Tysiąclecia. Trzeci wariant – autorski – obejmuje obszar Dworca Wschodniego i przystanku Stadion.
Przy sporządzaniu koncepcji pod uwagę brane mają być m.in. optymalne połączenie Warszawy Wschodniej z Warszawą Stadionem, lokalizacja szczegółowa i kształt dworca autobusów dalekobieżnych wraz z ciągami dojazdowymi, al. Tysiąclecia na odcinku Grochowska – tunel pod torami kolejowymi – Kijowska, wraz z linią tramwajową, lokalizacja i kształt pętli autobusowych i tramwajowych w obszarze analizy wraz z niezbędnymi powiązaniami, przebieg III linii metra z optymalną w obszarze analizy lokalizacją stacji i powiązań ich z komunikacją naziemną oraz linia tramwajowa w ul. Ząbkowskiej.
Termin składania ofert mija 21 października. O wyborze decydują cena (60%) oraz doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40%). Zamówienie ma zostać wykonane w ciągu 500 dni, przy czym etap programowy ma zostać zakończony w terminie 300 dni od zawarcia umowy.
Poprzedni przetarg
nie pozwolił na wyłonienie wykonawcy. Najtańsza oferta opiewała na 4,8 mln zł przy budżecie wynoszącym 3,5 mln zł. W tej sytuacji przetarg został unieważniony. Wówczas jednak zakres wymaganych analiz był szerszy. W nowym przetargu nie ma już mowy o przekrzyżowaniu II i III linii metra na Stadionie, zmniejszono też liczbę wariantów do analizy na etapie programowym – nie ma już wprost wymienionych wariantów z przenoszeniem dworca kolejowego na błonia Stadionu Narodowego czy chowaniu linii kolejowej, przebiegającej obecnie na nasypie, pod ziemię. Warianty te, biorąc pod uwagę plany spółki PKP PLK związane z modernizacją linii średnicowej i uwarunkowania techniczne od początku wydawały się mało realne. Natomiast ciekawe przekrzyżowanie końcówek linii metra stało w sprzeczności z podawanymi i analizowanymi planami Metra Warszawskiego.